Je nová japonská řežba jen glorifikované DLC? Recenze Ghost of Yōtei

Je nová japonská řežba jen glorifikované DLC? Recenze Ghost of Yōtei
Ghost of YōteiZdroj: Sucker Punch
Jonáš Mácha
Jonáš Mácha
14. října 202514:37

Po 5 letech jsme se dočkali. Masterpiece Ghost of Tsushima dostal pokračování v podobě Ghost of Yōtei, které ale mnohým připadá jen jako glorifikované DLC. Je ale hra opravdu tak neinovativní? Stojí za to za ní dávat 2000 korun?

Co bereme

Vizuální zpracování

Soubojový systém a nové zbraně

Kvalitní nelineární příběh

Rozmanitost světa

Úžasný soundtrack

Optimalizace a možnosti nastavení

Skvělé funkce z prvního dílu

To si nechte

Odfláklá NPCčka

Recyklace a "reskin" starých aktivit

Inovací by mohlo být víc

9 /10
Začátkem října jsme se dočkali očekáváného releasu nové PlayStation exkluzivity Ghost of Yōtei, která se pokouší navázat na úspěch Ghost of Tsushima z roku 2020. Nejde ale o pokračování prvního příběhu, Ghost of Yōtei se soustředí na novou ústřední hrdinku Acu, která žije na severu Japonska 300 let po událostech prvního dílu, a která byla také terčem mnoha internetových kontroverzí. To tu ale řešit nebudu, jelikož to kvalitu hry ani zdaleka neovlivňuje.
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonu
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonuZdroj: Poggers

Audiovizuální péčko

Ghost of Yōtei zazáří přesně v tom, v čem zářila i Tsushima. Audiovizuální zpracování je tu opět na špičkové úrovni, které mě opravdu nutilo se několikrát zastavit a pozorovat krásu ostrova okolo hory Yōtei. Hru jsem hrál na základní PS5 v režimu výkonu, a i přesto vypadala neskutečně. Kvalitní textury, spousta particle efektů, geniální nasvícení a překvapující render distance. Kombinace realismu a stylizované grafiky zkrátka funguje úžasně a Sucker Punch v tomto ohledu opět nezklamal. 
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonu
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonuZdroj: Poggers
Popisovat krásu téhle hry je zbytečné, stačí se podívat na videa a screenshoty, kterých je plný internet. Nicméně zážitek umocňuje i úžasný soundtrack, který od první chvíle, přes prozkoumávání a souboje, až po samotné finále nešetří emocemi a velkolepostí. A mimo hudby tu máme i precizní zvukové efekty, ambientní zvuk přírody i velmi dobrý japonský voice acting. Po audiovizuální stránce je zkrátka Ghost of Yōtei nekompromisně perfektní a posouvá hranice výkonu 5 let staré konzole. To vše zkombinuj s haptickou odezvou ovladače DualSense a dostaneš mix, který tě zaručeně vtáhne do hry.
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonu
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonuZdroj: Poggers
Svět navíc dostal mnohem více nejrůznějších biomů, od slunných plání, bažin, lesů, až po zasněžené hory. Všechny z nich dostali dostatek péče a působí kvalitně, některé navíc přináší vlastní podmínky, které tě ovlivní.

Anime souboje, které si užiješ

Asi největší novinkou v Ghost of Yōtei je arzenál nových zbraní, který nahradil bojové postoje z prvního dílu. Kromě katany může Acu používat dvě katany, kusarigamu, obří katanu odachi a kopí. K luku se pak přidala puška. Acu využívá i klasické shinobi nástroje, jako kunaie, smoke bomby, prach nebo třeba zápalný olej na zbraně. Mezi všemi zbraněmi můžeš volně přepínat v soubojích a není tak nutné si vybírat, co chceš mít vybavené, jako třeba v AC: Shadows. Vývojáři vymysleli soubojový systém ve stylu "kámen, nůžky, papír", kdy se každá zbraň hodí v boji proti jinému typu zbraně. Proti kataně se hodí katana, štíty nepřátel zníčíš kusarigamou, kopí vycounteruješ duálními katanami a tak dále... Neznamená to, že bys nemohl všechny nepřátele zabít pomocí jedné zbraně, ale hra tímto způsobem dává aktivnímu vyměňování zbraní smysl.
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonu
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonuZdroj: Poggers
Novinkou je také možnost zbraň upustit - pokud dostaneš zásah útokem se zlatým indikátorem, Acu upustí aktuálně vybavenou zbraň na zem, kde zůstane tak dlouho, dokud ji nezvedneš. Jedinou zbraní, která ti vždy zůstane, je katana, zbytek léta po bojišti. Hra ti dává možnost to samé dělat i nepřátelům a co víc, zbraně poražených nepřátel můžeš zvednout a hodit je po těch živých, což je nejen efektní, ale i velmi efektivní, jelikož to běžné nepřátele většinou one-shotne. 
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonu
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonuZdroj: Poggers
Souboje mají po vzoru prvního dílu velmi dobře zpracované animace a celkový flow. Co je ale určitě potřeba zmínit, je obtížnost, která oproti Tsushimě šla strmě nahoru. Nepřátelé už jen tak nepostávají po okolí, ale aktivně se tě snaží dostat - na vyšších úrovních obtížnosti stačí pár zásahů a je konec. Původně jsem si hru nastavil na těžkou obtížnost, na kterou jsem odehrál i Tsushimu, ale velmi rychle jsem pochopil, že střední obtížnost bude stačit. I na té totiž není moc prostoru pro chyby a je potřeba každý souboj takticky promyslet a jednoduché spamování útoku tu nefunguje. Vývojáři obtížnost trochu balancují pomocí flašek Saké, které po vypití doplní Acu určitou část duševní energie - ta je opět využívána na léčení a speciální útoky. Vypitou lahev navíc můžeš mrsknout po nepříteli a způsobit mu tím stun.
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonu
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonuZdroj: Poggers
Stealth také dostal péči, i když menší. Je víceméně velmi podobný jako v Tsushimě, ale dají se tu jednak využít prázdné lahve od Saké jako návnada a také kusarigama na tiché zabíjení z dálky - to je na vyšších úrovních dost OP, jelikož nespotřebovává duševní energii. 
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonu
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonuZdroj: Poggers
Souboje jsou ve finále velmi dobře zpracované a díky novým zbraním působí fresh, přestože koncepčně se vlastně tolik neposunuly. 

Příběh podle tebe

Premisa příběhu Ghost of Yōtei je vlastně velmi basic. Hlavní hrdinka Acu zažije v dětství velkou tragédii, když ji Lord Saito společně s Yoteiskou šestkou vyvraždí rodinu a jí samotnou nechá nabodlou na hořícím stromě na pospas vlastnímu osudu. Acu (samozřejmě) přežije a zasvětí svůj život lovu Yoteiské šestky a Lorda Saitoa, kterým se chce za svou rodinu pomstít. Hmm, kde jsme to jen viděli? Klasické revenge story, které je ale zpracované velmi obstojně. Díky již zmíněným kvalitám hry se příběh posouvá o úroveň výš, než by asi v jakékoliv jiné hře byl. Přestože je koncepčně stejný, jako v AC: Shadows, v Ghost of Yōtei jsem si ho užíval mnohem víc. Ghost of Yōtei je zkrátka se vším všudy to, co chtělo AC: Shadows být.
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonu
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonuZdroj: Poggers
Příběh tu není kdovíjak zázračný, ale neuráží. Naopak, tvůrci byli schopní z konceptu vyždímat všechno. Příběh přináší emoce, zvraty a i kvalitní motivaci pro další hraní. Je to trochu kulisa, ale zároveň nejde říct, že by nebyl zajímavý. Tvůrci se navíc rozhodli pro nelineární příběhovou linku, což znamená, že hráč si může vybrat, koho zrovna bude lovit a jakým způsobem bude pokračovat v cestě Acu. Pokud např. ulovíme jednoho člena šestky, v následujícím lovu už o tom svět ví a reaguje na to, což je velký plus. Při hraní jsem měl tak opravdu pocit, že jsem potulná šermířka, která si píše vlastní příběh tím, co dělá. 
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonu
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonuZdroj: Poggers
Samozřejmě tu jsou limity a akce, které hráč musí splnit, aby odemkl další postup, ale působí to velmi přirozeně.

Technický perfekcionismus

Jak už jsem zmiňoval, hru jsem hrál na základní PS5 v režimu výkonu. Za celou dobu hraní jsem nenarazil na jediný FPS drop, nedokreslené textury, nebo problémy s osvětlením. Hra je velmi dobře optimalizovaná a nabízí technicky perfektní zážitek. Velmi zřídka se samozřejmě objeví nějaký bug, nebo menší chybka, ale absolutně to neovlivňuje požitek ze hry.
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonu
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonuZdroj: Poggers
Hra navíc nabízí velkou škálu nastavení. Vedle grafických režimů tu najdeme i speciální módy Miike, Kurosawa a Watanabe. Miike zvýší množství krve a bláta, Kurosawa přepne na černobílý filtr ve stylu starých samurajských filmů a Watanabe změní soundtrack na Lo-Fi songy od tvůrce anime Cowboy Bebop. Přizpůsobit si můžeš i co nosí Acu na zádech, zda má masku i při cutscénách a vypnout jdou i cinematic black bary při jízdě na koni (pomocí zmáčknutí R3). Nastavení je tu velmi bohaté a snaží se vyhovět všem druhům hráčů.
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonu
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonuZdroj: Poggers

Působí Ghost of Yōtei jako DLC?

Velký otazník ale přišel s celkovým pocitem ze hry. Z dálky totiž vypadá zkrátka jen jako další Ghost of Tsushima. A vlastně to tak i je. Není to nutně na škodu, jelikož Ghost of Tsushima byla jedna z nejlepších her minulé generace konzolí a prvky, které z ní známe a v Yōtei se opakují, jsou většinou pozitivem. Navigace pomocí větru a přírody, spousta vedlejších aktivit, soubojové výzvy a další super features z Tsushimy pořád fungují.  
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonu
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonuZdroj: Poggers
Je ale pravda, že by vedlejší aktivity zasloužily více pozornosti a inovací. Najdeme tu klasické sekání bambusů, horké prameny (ty jsou mnohem lepší ( ͡° ͜ʖ ͡°) ) a zbytek je vlastně takový lehce upgradnutý reskin. Místo nahánění lišek tu máme vlky, které nás zavedou k souboji (přestože lišky jsou tu pořád) a místo skládání haiku tu máme malování. K tomu se přidaly mini-aktivity jako rozdělávání ohně a kování zbraní, resp. upgradů, které působí jako KCD II kování z Wishe. Nehledě na to, že je po pár prvních segmentech můžeš skipovat. Od takto očekáváné AAA PlayStation exkluzivity bych čekal daleko větší inovace, nové aktivity a důkladnější přístup. Musím ale pochválit gambu v podobě mini-hry Zeni Hajiki, hra s mincemi mě fakt baví a určitě si jí zahraju i v reálném světě na nějaké party s kámoši.
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonu
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonuZdroj: Poggers
Tam ale chvála končí, jelikož zbytek hry taky nepřináší mnoho inovací. Přestože je korpus dost kvalitní, nedostalo se mu přílišné péče. Jasně, pořád se jedná o akční adventuru, ne o hluboké RPG, ale smysl pro detail se tu v hratelnosti jaksi vytratil. Acu například nemá animaci pro chození do schodů, zvedání předmětů, ani jiné menší aktivity, což působí při nejmenším lenivě, vzhledem k velikosti značky a důležitosti titulu. 
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonu
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonuZdroj: Poggers
A to ani nemluvím o NPCčkách, které ve hře působí opravdu jako z 10 let staré Ubisoft hry. Jakmile jsou součástí cutscény, jsou v pořádku, ale v herním světě působí extrémně odflákle. Opakují pár animací dokola a nemají sebemenší hloubku. Nemůžeme tu porovnávat Ghost of Yōtei s komplexními RPG tituly, ale aby v roce 2025 v open-world hře působili NPC jako kulisa, která ani neudělá akci, kterou právě řekla, že jde udělat, působí dost blbě.
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonu
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonuZdroj: Poggers
Hned v jedné z prvních scén řekne matka dítěti ať se s ní jde schovat do domu - dítě přiběhne za matkou, kleknou si na zem a... klečí. Před svým domem. Jakoby snad Sucker Punch nečekal, že se hráč ve svém epickém aura-farmingu zastaví a bude sledovat, jak funguje svět kolem něj. Je to škoda, protože Ghost of Yōtei je skvělou hrou, kterou by tyto detaily mohli vyšvihnout mezi perfektní tituly.
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonu
Ghost Of Yōtei | PS5, režim výkonuZdroj: Poggers
Ghost of Yōtei ale určitě není pouhé DLC za 2000 korun. Hra přinesla hratelnostně dostatek čerstvého vzduchu, hlavně díky novým zbraním a rozmanitému světu. Zasloužila by víc, ale přesto jde o titul, který stojí na solidních základech a neztrácí dech ani pro hráče, kteří Tsushimu prošli skrz na skrz.
Je Ghost of Yōtei Worth it?
Ghost of Yōtei nabízí uchvátný audiovizuál, precizní gameplay a dostatečně dobrý příběh na to, aby se hra mohla ucházet o hru roku. Celkově jde o velmi vydařený titul, který si valná většina hráčů užije plnými doušky. Zvěsti o tom, že je hra pouze glorifikované DLC trochu podporuje nedostatek detailních inovací, ale nový arzenál zbraní a pestrý svět dodávají titulu dostatek novoty, která mně osobně smazala jakékoliv pochybnosti o tom, že by hra nestačila jako pokračování úspěšné Tsushimy.

Doporučujeme

Články z jiných titulů