Každoroční cash-grab, nebo revoluce virtuálního fotbalu? Recenze EA Sports FC 26
EA Sports FC 26Zdroj: Electronic Arts
Jako každý rok tu máme nový ročník nejpopulárnějšího videoherního sportu. EA Sports FC 26 přichází s řadou novinek, které pramení z komunitního feedbacku, ale stačí na to, aby zastínily agresivní monetizační politiku EA?
Co beremePředělané herní základy podle komunity
Responzivnější přihrávky, střely a dribling
Autentický režim
To si nechteFUT je ještě víc Pay-to-win
Season Pass zasahuje do singleplayeru
Recyklace starých prvků
Téměř žádné technické vylepšení
Hodnotit rok co rok nový díl EA FC je opravdu složité. Je to jako dělat každý rok recenzi na nový iPhone. Zkrátka přijde nový model, který sice má nějaké to vylepšení, ale v celku působí jako to samé, co jsme tu měli loni. U virtuálního fotbalu je to samozřejmě dané podstatou takové hry, jelikož adaptuje sport, který se během let mění jen málo čím a ve finále jde pořád dokola o to dostat míč do soupeřovi branky víckrát, než se to povede jemu do té tvé. Poslední výraznější herní breakthrough se EA povedl v roce 2008, kdy představili Ultimate Team. Ten se během let stal v podstatě hlavním herním režimem a také dojnou krávou celé společnosti. Každý rok tak EA vydává full-price hru, která je z většiny pay-to-win live-service titulem s agresivními mikrotransakcemi. Zní to hrozně, ale u takhle obřího a populárního titulu si to zkrátka společnost může dovolit.
Letošní vylepšení stojí za to
Ale nebudu tu jen nadávat na to, jak EA FC využívá legendárního statusu. Vývojářům se totiž musí nechat to, že se u vývoje letošního dílu silně inspirovali komunitním feedbackem, což je super - a nebáli se sáhnout do samotných základů gameplaye. Začneme třeba driblováním a obecně pohybem hráčů. To je tady zkrátka mnohem lepší, než bývalo. Je znát mnohem větší kontrola samotného hráče a mnohem větší responzivnost ovládání. Je tak mnohem snazší se vysmát kámošovi, který to pokazil, protože výmluvy na to, že ho hra neposlouchá jsou tady mnohem méně relevantní.
S tím se pojí i responzivnější přihrávky a střely, které jsou pocitově opravdu rychlejší a málokdy se stává, že je mezi inputem a akcí větší prodleva. Obecně mi přijde hra, hlavně on-line, mnohem rychlejší než bývala. Tyto změny staví skill hráče díky preciznímu ovládání do popředí a není tak vůbec problém dostat od upocence v Ultimate Teamu 10:0, jelikož je kompetitivní EA FC díky těmto změnám mnohem víc punishing. Naštěstí tu ale najdeme i kvalitnější obranu, která méně často při bránění odráží míč zpátky soupeři. Brankáři pak dostali vylepšenou umělou inteligenci a chytají více konzistentně - rozhodně nejsou neprůstřelní, ale nestalo se mi, že by udělali nějakou hloupou chybu. Zkrátka je buď střela dostatečně kvalitní a brankář nemá šanci, nebo je to marný pokus a bezpečně ji chytí.
Tyhle změny ale pocítí primárně kompetitivní hráči vysoké úrovně, kteří každou mechaniku znají dopodrobna. U běžných "casual" hráčů bych se nebál tvrdit, že rozdíly budou hledat opravdu těžko. Jasně, možná pocítí rychlejší gameplay, ale ve finále jde pořád o to staré dobré EA FC / FIFU, kterou jsme hráli 10 let zpátky. A to v dobrém i špatném. Ve hře je cítit recyklace prvků, které jsme viděli v poslední 3-4 titulech. Animace, komentář, ale i celkový pocit z hraní. Technicky se EA FC 26 taky nějak zásadně neposunulo, grafika působí víceméně stejně jako minulý ročník a EA zkrátka nechce, nebo nemůže (kvůli limitacím konzolí) hru posouvat dál.
Autentický mód se snaží o realismus
Poprvé v historii série jsme se dočkali dvou různých herních presetů. Máme tu jednak Kompetitivní režim, který slouží primárně pro FUT a online módy. Obecně jde o rychlejší režim, kde se hráči méně pokouší o automatické zákroky a využívají "kompetitivní rozmístění" ušité na míru online zápasům. Zároveň je tu více vybalancovaná úspěšnost hlavičkových soubojů, centrů a brankáři inteligentněji odráží míče.
Co je ale zajímavější, je nový Autentický režim, který byl speciálně vyvinut pro singleplayer režimy, jako je kariéra hráče/trenéra. Ten je zase na druhou stranu pomalejší a přináší inteligentnější a zodpovědnější poziční hru obránců, přidává mnohem realističtější hrozbu rohovým kopům a zkrátka se snaží o simulaci reálného fotbalu. Je super, že se EA rozhodlo dát pozornost i tomuto aspektu hry, ale pokud nejsi die-hard fanoušek EA FC, tak tyto detaily jen málokdy rozpoznáš a ve finále tak bude Autentický režim pro casual hráče spíš jen pomalejší. Což je vesměs něco, co se dalo pomocí sliderů v nastavení přiblížit už v předešlých dílech. Přesto doufám, že do budoucna bude EA Autentický režim rozšiřovat, třeba o realističtější animace a flow hry.
EA chce tvoje peníze
A to za každou cenu. V EA FC 26 se vrací novinka z konce minulého dílu - Season Pass. Máme tu klasicky free i paid verzi, zatím nic překvapivého. Problém ale je, že Season Pass nenabízí odměny pouze do FUT, kde by se to dalo čekat, ale jsou za ním zamčené i odměny do Clubs nebo do singleplayer režimů kariér. Do svého týmu v kariéře si tak můžeš např. přidat ikonické hráče, jako Toni Kroos nebo Luis Figo, ale musíš si zaplatit. Za singleplayer content. Je absolutně crazy, že EA nachází způsoby jak monetizovat i singleplayer módy ve hře 1 799 korun. Nehledě na to, že abys tyhle odměny odemkl, musíš nutně hrát i online módy, protože Kariéra nenabízí dostatek XP na získání veškerého obsahu.
A to se jedná teprve o první Season Pass, takže jich bude víc a z hráčů tak EA bude ždímat ještě více peněz. Tomu nepomáhá ani pomalejší power curve v Ultimate Teamu. Teoreticky jde vlastně o dobrý krok: odměny jsou slabší, ale tvoje karty hráčů zůstanou po delší dobu herního cyklu relevantní. Jenže problém je, že tvůj pomaleji rozvíjící se tým existuje v režimu, kde si za 30 dolarů můžeš koupit lístek do gamby a získat tak ty nejlepší hráče - v ten moment se dobrý krok stává jen posilněním pay-to-win aspektu celého FUT. Celý režim tak závisí na přístupu hráče - buď si pomalu grindi goldy a buduj si svůj tým po celý rok, nebo vytáhni peněženku a začni cálovat, jestli chceš mít jakoukoliv kompetitivní šanci.
A tenhle hlad po penězích se dle mého názoru projevuje i na celkovém vylepšení hry. EA Sports FC 26 totiž i ke konci životního cyklu nové generace konzolí stále vychází i na ty předešlé, plus se dočkali i hráči na Nintendo Switch 2. Nejedná se sice o totožné hry ve smyslu verze, ale jinak si neumím moc vysvětlit to, že se hra neposouvá např. graficky. Ale to je čistě moje úvaha, je možné, že EA zkrátka není schopná ani na PS5 posunout hru dál a čeká na příští generaci.
Je EA Sports FC 26 Worth It?
Gameplayově se jedná asi o nejlepší fotbálek za dlouhou dobu. EA si vzala komunitní feedback k srdci a přinesla změny, které skutečně vylepšují pocit ze hry. Bohužel je ale zastiňuje agresivní monetizační politika, která nově dokonce přesahuje online módy a dělá z FUT ještě víc pay-to-win záležitost. Pokud miluješ EA FC a chceš hrát kompetitivně, nezbývá ti nic jiného, než si hru koupit a narvat do ní prachy. Pokud jsi ale spíš casual gamer a chceš mít doma EA FC na hraní s kámošema, záleží jaký díl aktuálně vlastníš. Osobně bych v tom druhém případě neupgradoval, pokud máš doma EA FC 24, nebo 25 a radši počkal na slevu, nebo EA FC 27.