Když ray tracing a DLSS otevírají nový svět. Jaké hry si s kartou GeForce RTX nesmíte nechat ujít?

RTX • RTX

Do redakce nám dorazila nejnovější grafická karta ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti Super OC a my jsme se zabořili do naší knihovny her, abychom otestovali, které tituly byste si s RTX kartou rozhodně neměli nechat ujít. I podruhé.

Grafické karty s magickou zkratkou "RTX" poslední dobou solidně lákají hráče vytáhnout peněženky a omladit si svou domácí herní sestavu. Nejnovější hry začínají technologie ray tracing a DLSS interagovat stále smysluplněji, hry jako Cyberpunk 2077 přináší novou generaci s názvem path tracing a Nvidie vyrukovala také se svou novou platformou Remix, díky které můžete s nostalgickou slzou v oku nasoukat moderní technologie RTX karet do starších her, jako je Half-Life 2, Max Payne či Portal.

My jsme se rozhodli využít toho, že nám díky společnosti Asus do redakce přistála nejnovější grafická karta TUF GeForce RTX 4070 Ti Super OC Edition, a opět jsme se vrhli do naší herní knihovny na pořádný průzkum. Vybrali jsme nejzajímavější herní kousky, které si rozhodně nesmíte nechat ujít, pokud jste si zrovna pořídili nejnovější kartu od Nvidie.

ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti Super OC

Napřed velmi krátce o kartě samotné. TUF GeForce RTX 4070 Ti Super OC Edition je vybavena víceméně vším, co si může hráč přát. Je tu grafický čip AD103 s propojenými bloky GPC, TPC a GPC, na které jsou skrze 256bit směrnici napojeny GDDR6X paměti o velikosti 16 GB. Dostatečný prostor pro i ty nejnáročnější hry je tu navíc doplněn o plnou podporu DirectX 12 Ultimate a rozhraní Vulkan, technologie ray-tracing, VRS a DLSS nejnovější třetí generace s podporou Frame Generation. Co to znamená pro laiky? Pokud máte doma grafickou kartu GeForce RTX 3070 a cokoliv pod tím, pocítíte opravdu razantní skok ve výkonu.

Technické parametry
  • Grafický procesor: AD103

  • Architektura čipu: Ada Lovelace

  • Takt GPU: 2 340 MHz (základní), 2 640 MHz (boost)

  • Počet stream procesorů: 8 448

  • Počet ROP: 96

  • Texturovacích jednotek: 264

  • Paměť: 16 GB GDDR6X

  • Rychlost pamětí: 21 Gb/s

  • Propustnost pamětí: 672,3 GB/s

  • Délka karty: 30,5 cm

  • Konektory: HDMI 2.1, DisplayPort 1.4a

  • Cena: 26 000 Kč

Nyní už pojďme na hry samotné. Kromě dvou moderních kousků, jako je Cyberpunk 2077 a Alan Wake 2, které prezentují RTX technologie v bezkonkurenční podobě, vám doporučujeme menší výlet do minulosti v podobě dvou starších her, které ukazují v praxi smysluplnou využitelnost moderních RTX vychytávek i u oldschool titulů.

Portal with RTX

Portal RTX byl rozhodně jednou z vlaštovek (nebo spíš vlajkových lodí?) platformy Nvidia Remix, která umožňuje hráčům integrovat moderní efekty jako ray tracing či DLSS do starších her, takže jsme si rychlé otestování nemohli nechat ujít. Je rozhodně zajímavé sledovat, kam až se RTX posunulo od svého představení v roce 2019 a Portal RTX působí jako oživení klasiky, jen tedy v omlazené podobě.

Portal RTX

I když jsme si byli vědomi, že už má původní Portal nějaký ten rok za sebou, při spuštění a hraní Portalu RTX máte pocit, jako byste hráli úplně novou hru. Hra totiž využívá nejen plnohodnotný ray tracing a DLSS 3.0, ale také omlazuje celou řadu textur a materiálů pomocí AI, takže povrchy jako kov, sklo či beton vypadají velmi realisticky.

Nesmíme zapomínat ani je jednu vtipnou maličkost - Portal RTX je hardwarově neuvěřitelně náročnou hrou. V redakci sedí na prvním místě jakožto etalon grafické náročnosti už delší dobu bezkonkureční Cyberpunk 2077, i ten ale Portal hravě starčí do kapsy a jde pravděpodobně o jednu z nejnáročnějších RTX her současné doby. Jak je to možné? Důvodem je path tracing, který hra vyžívá, a především jakým způsobem Nvidia tuto technologii využívá pro snímání a znázornění všech světel, stínů a odrazů na scéně v jeden moment. Právě kombinace celé řady unikátních vizuálních vjemů, které se musí ještě znásobit na každý pixel obrazu, tvoří tak vysokou náročnost.

Portal RTX

Co to znamená z matematického hlediska? Zatímco uplynulý generace grafiky GeForce RTX by s tímto kolosem ještě měla problém, současná generace (v tomto případě RTX 3070 Ti Super) se při zapnutém ray tracingu, DLSS včetně Frame Generation a 4K rozlišení dokáže dostat na rychlost cca 80FPS. Pro porovnání, uplynulá generace stejného modelu (tedy RTX 3070 Ti) by stejný výsledek vyplivla sotva s 20 snímky. S ustupujícím rozlišením se samozřejmě toto číslo ještě zvedá. Při hraní s ultra detaily a rozlišením 1080p nemá karta problém utáhnout i více jak 200FPS.

Pokud tedy není Portal RTX nic jiného, tak minimálně skvělou technologickou ukázkou moderních grafických vychytávek a jejich integrace do starších her.

Alan Wake 2

Nebudu lhát. Už při testování hry na konzoli Playstation 5 jsem si říkal, že jde nejspíše o jednu z nejkrásnějších her současného trhu. Může za to mimo jiné maniakální smysl pro detail, který je studiu Remedy vlastní, teprve na PC ale ukazuje grafický engine svůj plný potenciál. Především se jedná o jeden z mála současných titulů, které používají nejmodernější verzi technologie DLSS 3.5 od Nvidie, která zajišťuje nejen upscaling a generování snímků, ale také tzv. Ray Reconstruction řízený umělou inteligencí.

Alan Wake

Vzhledem k žánru a tématice je tak nějak jasné, že práce se světlem a stíny bude ve hře naprosto zásadní. Pokud si přiblížíte jednotlivé modely postav a předmětů, vypadají velmi detailně a realisticky, především pak materiály jako je oblečení, dřevo či kov. Vynikne ale především špičková práce se světlem ve scéně - když si například prohlížíte odrazy na vitríně s koblihami nebo jak se světlo odráží od vlhkých vlasů vaší postavy.

Díky podpoře ray tracingu, path tracingu a rekonstrukce paprsků (ray reconstruction) máte v arzenálu hned několik nástrojů, jak ještě více vylepšit výsledný vzhled hry. Ray Reconstruction je třetí základní funkcí technologie DLSS, která doplňuje upscaling a generování snímků a nyní je konečně k dispozici i pro klasický ray tracing. Slučuje různé typy vykreslování do jednoho, takže je v každé scéně k dispozici více "informací" a funkce rozhodně pomáhá zvýšit kvalitu stínů a odrazů s jemnějšími detaily.

Alan Wake 2

Hardwarové nároky hry jsou dost šílené. Abyste dosáhli na alespoň 60 FPS v rozlišení 1080p s nejvyšším nastavením detailů, potřebujete RTX 4060 Ti, RX 7700 XT nebo novější verzi karet, a to s vypnutým RT. S kartou GeForce RTX 4070 Ti Super jsme se s rozlišením 1440p a ultra detaily dokázali dostat na cca 80FPS, avšak bez zapnutého ray tracingu. Po jeho zapnutí se hra stane ještě nenažranější a pro pohodlné hraní při 60FPS musíte seskočit na 1080p. Path tracing je pak nejvyšší možnou grafickou příčkou a bez upscalingu dosáhne i ta nejvýkonnější verze karty GeForce RTX 4090 v rozlišení 1080p pouze na 83FPS, v rozlišení 1440p60FPS a ve 4K32FPS. Doporučujeme tak zůstat na zlaté střední cestě a při zapnutém ray tracingu se spokojit s vysokými detaily a Full HD rozlišením.

Co si ale budeme povídat, hra vypadá skvostně i s mnohem mírnějším grafickým nastavením.

Cyberpunk 2077

Živě si pamatuji doby, kdy jsme chodili po redakci s hláškou "but can it run Crysis?". Doby jsou pryč a modly se mění. Poté, co CD Projekt poskládal všechny střípky do kupy, Cyberpunk 2077 povstal z popela jako fénix a jedná se o jednu z nejlépe vypadajících her současnosti. Pokud máte dostatečně schopný hardware, který utáhne hru i v režimu Overdrive, rozhodně titul nesmíte obejít stranou. Už jen kvůli výletu do ulic Night City s foťákem v ruce. Na to ale budete potřebovat nejnovější karty z rodiny RTX 40xx. Jak to zvládá ta naše?

Cyberpunk 2077

Začněme výsledky ray tracingu. Při výběru ultra režimu ray tracingu se jedná pravděpodobně o optimální zážitek, který aktivuje odrazy v reálném čase a v rozlišení 1080p můžete od RTX 4070 Ti Super při použití tohoto přednastavení bez upscalingu očekávat přibližně 104FPS. To je bezpochyby solidní výkon pro ty, kteří prahnou po maximální rychlosti. O tom ale Night City není. Je o neonech. A mlhavých ulicích, zahalených paprsky zapadajícího slunce. Takže to pojďme vzít vážně.

Optimální kombinací se zdá být rozlišení 1440p, které v kombinaci s vysokými detaily a standardním plnohodnotným ray tracingem vystačí na 70FPS. Využití DLSS upscalingu je při této kombinaci velmi efektivní, především při výběru režimu výkonu.

53416005002_36a0116bf7_k

Pokud ale pro vás nejsou klasický ray tracing a DLSS dostatečně lákavé, režim Overdrive je ultimátním technologickým režimem co podporuje také path tracing. Ten funguje tak, že místo konkrétní scény aplikuje ray tracing víceméně na celou scénu, což způsobuje ještě věrohodnější pohyb světla v prostoru a tím i realistické ztvárnění stínů v okolí.

Dobrá zpráva? GeForce RTX 4070 Ti Super režim Overdrive dokázala utáhnout velmi obstojně, pro alespoň 30FPS však budete muset seskočit na rozlišení 1080p a pohrát si s nastavením detailů. Vyplatí se tato oběť? To už je na posouzení každého z vás, Night City ale nikdy nevypadalo tak dobře.

Crysis 3 Remastered

Uzavřít náš seznam vizuálně nejlákavějších her bychom nemohli bez veterána testů všech grafik poslední dekády. Vedle Crysis Remastered a Crysis 2 Remastered vydalo studio Crytek remasterovanou verzi Crysis 3 a přidalo několik grafických nastavení pro omlazující efekt. Hráči na PC si tak nyní mohou mnohem více pohrát s úrovní herních efektů, detailizací objektů, částicových efektů, postprocesingu, stínováním a efekty vody. K dispozici je nově také ray tracing a DLSS.

Crysis 3 Remastered

I když je Crysis stále relativně náročnou hrou, s maximalizací grafické kvality jsme neměli nejmenší problémy. Pro sváteční jezdce tu máme rozlišení 1080p s nejvyššími detaily a zapnutým ray tracingem. U této kombinace zvládla grafická karta vyskočit až na 165FPS s naprostým přehledem. Při skoku na 4K jsme se stále dokázali dostat na velmi pohodlných 80FPS, takže to vypadá, že doby kdy Crysis dokázalo usmažit domácí počítače, jsou nenávratně pryč. Na druhou stranu, užít si kultovní střílečku ve vylepšené vizuální kvalitě je rozhodně příjemnou náplastí za ztrátu kultovního "but can it run Crysis".

Na druhou stranu se nemohu zbavit dojmu, že se Crytek mohl postarat o mnohem viditelnější integraci ray tracingu. V některých situacích totiž bylo docela obtížné ray tracingové odrazy rozpoznat a člověk tak nabývá pocit, že ve skutečnosti nové technologie moc výsledný zásah do výkonu neospravdelňují. Výsledná grafická kvalita totiž poskočila jen opravdu o kousek. Nebo že by šlo o poklonu již beztak vysokým grafickým kvalitám originálu? Toť otázka.

REKLAMA

Doporučujeme