Microsofte, zastav se aneb proč je stále těžší mít rád Xbox

Hi-Fi Rush • Hi-Fi Rush

Nikdo není dokonalý a špatné rozhodnutí občas udělá každý. Microsoft je však na vlně špatných rozhodnutí až po uši. Je čím dál tím těžší mít rád Xbox.

Začnu takhle: já jsem Xbox fan boy. Bez ohledu na to, co tady napíšu, stále mám tu platformu hrozně rád – dokonce nosím i tričko s velkým X. Konzoli Xbox Series X ale nevlastním, nemám k tomu důvod. Miluji Halo a Gears of War, nicméně chybí mi ta skvělá atmosféra, když jsem dříve hrál na svém Xbox 360.

Microsoft mi bohužel opakovaně mou lásku napadá. Neustále vymýšlí něco, co mi má mou přitažlivost k Xboxu kazit. Proč prostě neudělá to, co všichni chceme? Vždyť mluvíme o jedné z nejbohatších společností na světě!

Problémy už z dob Xboxu One

Já mám pocit, že to celé začalo již v době Xbox One. Herní pobočka Microsoftu, kterou v té době začínal představovat Phil Spencer (ačkoli na významných postech působil již od roku 2001), se rozhodla mít z Xboxu One jisté multifunkční zařízení, do značné míry ekosystém. Mít z toho konzoli, která se prodává s Kinectem (dokonce i s hlasovými povely) a ačkoli funguje offline, ráda vás má na síti.

Xbox One

Kvůli Kinectu se rapidně zvýšila cena konzole a hned od začátku měl PS4 navrch… nějaké tři tisíce navíc byly holt znát. A touha tlačit nás do online prostředí mohla souviset s tlakem Microsoftu na multiplayerové tituly. Dokonce slavná studia, která jsou mistry sólo dobrodružství, jako Lionhead Studios, náhle musela, v tomto případě v podobě Fable Legends, tvořit něco online.

Chvíli to trvalo, ale pak si přeci jen Microsoft uvědomil, že dělá něco špatně. Xbox One začal vydávat i bez Kinectu a časem tvořil menší verze. Dokonce nabídl pár bonusových věcí jako Xbox Preview (něco jako Early Access) a zpětnou kompatibilitu. Nějak ale přehlížel hlavní problém. Sice tvoří dobré hry (Forza, Gears, Halo), ale tvoří jich hrozně málo.

Stejně jako čerstvě vyléčené hollywoodské celebrity z drogové závislosti, Microsoft do těch špatných rozhodnutí zase spadl. Místo revoluce začal rapidně rušit herní studia, tituly Scalebound a Fable Legends byly jedny z nejvýznamnějších obětí, a schytalo to i celé legendární Lionhead. Až se jednoho dne Xbox rozhodl kompletně změnit svůj postoj.

Dobrý nápad, strašné provedení

Microsoft postupně zjistil, že Xboxů prodal prostě málo, peníze jsou ve hrách a ne v prodejích konzolí a díky Xbox Play Anywhere začal prodávat hry také na PC. Pak mu došlo, že lidi o moc větší motivaci kupovat jeho hry nemají, a dostal nápad udělat svůj herní Netflix. Přišel Xbox Game Pass, kde platíte předplatné za hry.

Tahle věc se stala středobodem Xboxího vesmíru a neříkám, že je to špatný nápad. Jenomže stejně jako ve Steakhousu je super, pokud tam nabízí i dezerty, živé kapely a obsluhu nahoře bez – není to však dobrý steak house, pokud tam nemáte dobré steaky. Microsoft pořád nenabízí to maso, ty hry, jen se snaží zlepšit své dortíky a nějak vám přislibuje slibnou budoucnost, která nepřichází.

Jeho cíl nejspíš byl nahnat všechny hráče na Game Pass. A celkem logicky ho napadlo, že čím víc her tam bude, tím je tahle služba atraktivnější. Nejdřív tam začal házet vlastní hry, následně začaly naprosto šílené akvizice, které pod křídla Xbox Game Studios přidali Bethesdu a dokonce i Activision.

Xbox Game Studios

No nastal humbuk a celý herní průmysl byl otřesen. Microsoft nabobtnal, byla to však spíš taktika „když nedokážeme vytvořit víc her, prostě koupíme ty, co je tvoří“. Co si ale Xbox neuvědomuje je zkrátka a prostě to, co hráči chtějí. A ono se nějak ukazuje, že hráči na Xboxu jsou na předplatná zvyklí, ale ti z ostatních platforem už ne.

Xbox Game Pass graph

Jak můžete na grafu nad tímto odstavcem vidět, analýza serveru GameDiscoverCo odhalila, že dost možná většina nových předplatitelů Game Passu je z řad těch, co si v minulosti platili Xbox Live Gold. A nejvíc hráčů nahnalo to, že Xbox Live Gold byl zrušen a místo něj přišel Xbox Game Pass Core – a náhle tu máme víc předplatitelů Game Passu, ačkoli ten tah byl jinak úplně k ničemu! Jen investorům se to líbí.

Xbox klesá dolů

Když jednoho dne Phil Spencer oznámil, že Xbox je hlavně ekosystém a jde o to umožnit hráčům hrát všude, hned mi to rezonovalo s tím, že konzole už nemá svůj původní význam. Nedá vám nic navíc oproti třeba PC. Microsoft naopak rozšiřuje své služby v Cloud gamingu a snaží se hlavně zvýšit množství potenciálních hráčů. Nyní je možné hrát Xbox hry i na mobilu. A možná to není úplně špatný tah, jen Microsoft pořád nějak neví, co těm hráčům dát.

Phil Spencer

Microsoft utratil tak obří sumu peněz, že na to nechci ani myslet, aby odkoupit půlku herního světa jen proto, aby moc nových her nevydal. Microsoft mohl vydat tunu nových her, mohl na Xbox vydat vlastní virtuální realitu, mohl mít přenosnou konzoli. Mohl mít neuvěřitelně zajímavý herní ekosystém, který by kraloval. Za cenu akvizice Activisionu mohl mít klidně 100 her velikosti Spider-Mana od Insomniacu.

Nyní mi naopak přijde, že investuje sem a tam a jakmile nemá okamžitý výsledek, impulzivně udělá další kravinu. Jak dítě, co když mu vodní pistolka nevystřelí, tak ji rovnou rozfláká. Odkoupí Bethesdu a všechny naděje vkládá do Redfall a Starfieldu a jakmile to úplně nevyjde, hned ruší studia jak zběsilý. Ránu schytalo i Arkane Lyon a přitom zrovna Dishonored 3 mohla být lákavá pecka!

Bez cíle

Ano, Xbox Game Studios stále královsky vydělává, ale má Xbox jako konzole ještě vůbec smysl? Phil Spencer, který byl původně spojován s tím, že Xbox zachrání, ho vlastně potopil. A co jiného je známkou úpadku konzole než to, že své hry vydáváte i na konkurenční platformě, v tomto případě PS5.

A nejhorší je, že já mám Xbox stále hrozně rád a na mnohé Microsoftí hry se neuvěřitelně těším (Fable, Gears, Avowed – shut up and take my money!). Zároveň se však bojím, s jakou kravinou přijde příště. Hrozně rád bych zase hrál na Xboxu. Ale Microsofte, prosím, nedělej kraviny a dej mi důvod, abych si ho koupil!

REKLAMA

Partnerem rubriky Novinky je společnost STR8.

Doporučujeme