Rok 2024 byl pro herní průmysl rozhodně velmi zajímavý, a dokonce se na tom podíleli i Češi. Vybrali jsme 10 největších překvapení tohoto roku, kterým stojí věnovat pozornost.
Palworld aneb střílení Pokémonů
No, tahle šílenost byla překvapením od samotného začátku. Střílečka, kde masakrujete Pokémony? Člověka překvapilo, že tvůrci riskovali právní pře s Nintendem, ale také to, že to vlastně nebyla špatná hra a velmi rychle se dočkala vysoké popularity. Dobrá kombinace stavění, craftění, otevřeného světa, dungeonů a samozřejmě roztomilých oblůdek prostě zaujme.
Vývojáři si vydělali neskutečné peníze, a nyní přichází druhá fáze – soudní spor s Nintendem. Japonský gigant si nenechá nic líbit, tahá za příšerky vývojáře k soudu a uvidíme, jak to dopadne. Používají Pokémony, nebo ne?
Astro Bot a perfektní skákačka
Skákačka od Sony, Astro Bot, byla určitě velmi milým překvapením. Team Asobi dokázal skvěle navázat na práci zrušeného týmu Japan Studio a přinést hru, která je vtipná, dobře vyvážená a odráží se v ní desítky let historie PlayStationu.
V recenzích si hra často odnášela i maximální hodnocení, která často upozorňovala na zajímavé postavy, hravé bosse, vyváženou obtížnost, skvělé easter eggy, suprovou audiovizuální prezentaci. Dle mnoha recenzentů je to jedna z nejlepších skákaček všech dob.
Helldivers 2 jakožto nejlepší herní Hvězdná pěchota
Od začátku nevypadali Helldivers 2 vůbec špatně. I tak by ale asi jen tak někdo nečekal, že se tato střílečka dočká tak masivní popularity. Skvělá kombinace kooperativního multiplayeru, masivní destrukce a humoru – takhle má prostě vypadat extraction shooter. A nejlepší verze herní Hvězdné pěchoty.
Hra se však tento rok dočkala i drsného pádu. Vývojářem je Arrowhead Game Studios, nicméně vydavatelem je Sony. A právě Sony dalo na Steam pro hráče povinné členství v PlayStation Network. To způsobilo velký review bombing, který hru sice nezničil, bohužel ale dost poškodil. Stále se jí však daří skvěle a vývojáři ji neustále vylepšují. Držíme palce!
Gray Zone Warfare a Češi jedou
Češi jedou. Madfinger Games extrémně zariskovali, prodali své mobilní hry vydavatelství DECA Games a rozhodli se udělat vlastní multiplayerovou střílečku. Jak jsme se z rozhovorů dozvěděli, stačil jeden měsíc, a Madfinger by zkrachoval. Vše naštěstí dobře dopadlo a další veleúspěšná česká hra je na světě.
Gray Zone Warfare je realistickou střílečkou, která bere v potaz snad všechny aspekty, včetně krvácení či zadýchání. Vydáváte se na mise, při kterých občas dojde k šarvátkám s jinými hráči. Jak sami vývojáři říkali, úspěch očekávali, jelikož věděli, že takové hry na trhu chybí. A jak jsme viděli, tak chybí dokonce tolik, že si našla hráče přes výrazné bugy na začátku.
Seriál Fallout a děsně povedená adaptace
Ať nemluvíme jen o hrách, seriál Fallout se zatraceně povedl. Filmy a seriály z herního průmyslu se obecně zlepšují. Ačkoli jsou tu stále katastrofy (jako Halo a Borderlands), čím dál častěji se objevují i dobře provedené koukatelné věci. Fallout byl tak skvělý, že se dá doporučit i těm, co hru nikdy nehráli!
Je věrný originálu, má zajímavý příběh, excelentní kulisy a dobře sepsané i ztvárněné postavy. Není to jen dobrý seriál podle hry, je to obecně velmi dobrý seriál. Dost možná jeden z nejlepších tohoto roku. Rozhodně ho nevynechejte!
Balatro aneb nejnávykovější karty současnosti
Pro mě je velkým překvapením i ta malá hra s kartičkami. Obecně vždy obdivuji ty malé indie vývojáře, kteří dokáží vzít jednoduchý, ale chytlavý nápad a navzdory omezenému rozpočtu s ním dobýt herní svět. A vskutku se závislostí jsem tento rok slyšel spojitost zejména s Balatro.
Roguelite hra inspirovaná pokerem, která má nespočet kombinací. Ve hře sestavujete svůj balíček, používáte žolíky a tarotové karty. Vaším cílem je mít prostě co největší skóre, nicméně díky obrovskému množství kombinací je hledání nejlepšího řešení návykovou zábavou klidně na desítky hodin.
Kingdom Come 2 jakožto zásadní hra pro Plaion
Již po vydání jedničky mi bylo jasné, že české Warhorse se z herního průmyslu jen tak neztratí. Nicméně že Kingdom Come 2 udělá až takový humbuk a bude dokonce jedním ze zásadních titulů vydavatelství Plaion a možná i celého Embracer Group, to už je příjemné překvapení.
Je holt poznat, že Warhorse našlo díru na trhu, kterou stále nikdo neumí zaplnit. A že Plaion na tom není úplně dobře, ostatně i on se dočkal mnoha vyhazovů. Kingdom Come 2 v každém případě vypadá skvěle, snad bude úspěšné a my budeme moci být hrdí na to, že se lidé po celém světě ponoří do českého středověku.
Black Myth: Wukong a úspěšná čínská opice
Pokud se nějaký typ hry tento rok ukazoval všude, je to akční RPG. Tady je holt velká konkurence, nicméně Black Myth: Wukong ukázal proč. Hráči tento žánr prostě chtějí a tahle hra s bojovou opičkou se stala jednou z nejprodávanějších her tohoto roku.
Nejen, že je to nádherně vypadající hra s dobře provedeným herním systémem, navíc vychází z čínské mytologie, která ve hrách moc pokrytá nebývá, a přitom existuje hodně hráčů, co o ní má zájem.
Warhammer 40,000: Space Marine 2 a drsné boje ve vesmíru
Již od svého oznámení se na hru těšilo mnoho lidí. Nicméně dobré nezapomínat, že první díl přeci jen měl spoustu vad a působil tak trochu jako Gears of War z Wishe. Druhý díl vše vylepšil, přinesl nové nepřátele Tyranidy a zejména svou cílovku hráčů nadchl.
Ačkoli na Metacritic má hra kolem 8 bodů, hráči na Steamu dávají hře 9. Chválí surový gameplay a krásnou grafiku. A pokud máte Warhammer 40,000 rádi a chcete trochu akce, na trhu opravdu není moc her, které se tomuto titulu vyrovnají, i když tu je například skvělý Darktide.
Manor Lords a budování středověkého městečka
Na závěr bych se rád zmínil o dalším překvapivém úspěchu a navíc indie hře. Za Manor Lords stojí primárně jeden vývojář, polský Greg Styczeń ze svého studia Slavic Magic, a ačkoli samozřejmě měl nějakou výpomoc včetně vydavatelství Hooded Horse, stále můžeme mluvit o triumfálním úspěchu s ohledem na to, jak malý rozpočet hra měla.
Jedná se o budovatelskou strategii, kde stavíte své středověké město. Nicméně hra je realistická a musíte myslet na všechno, včetně jídla, dřeva a obrany, aby vaši lidé měli šanci na přežití. Hra má navíc dost hezkou grafiku, a v součtu není divu, že, ačkoli stále v Early Accessu, zaujala hra tolik lidí.
Těchto 10 věcí nejvíc překvapilo nás, v herním průmyslu se však tento rok stalo mnohem více událostí. Jaké je největší překvapení pro vás?