Recenze bojovky Tekken 8. Akční krok k nováčkům a pomrknutí na veterány série

Tekken 8 • Tekken 8

Kultovní bojovka Tekken se vrací ve svém novém dílu, který se poprvé ukazuje na současných konzolích. A i když se zprvu zdá, že jde jen o natahování legendy, brzy se ukazuje vybroušená hratelnost a bohatý obsah pro veterány i nováčky série.

Tekken 8

Kdo by neznal Tekken. Bojová série už je tu s námi dobrých 30 let a nějakou formu jejích pixelů zažil snad každý, od prošedivělých vetenárů až po děcka, která se sotva naučila držet ovladač. Tekken je pojem a i když se možná po celou svou existenci drží střídmého vývoje, nikoliv revolučních skoků, fanoušci jej milují. Po skvostné sedmičce jsme si dlouhou dobu počkali na pokračování, které je konečně tady. Stojí za vyzkoušení?

I když to podle trailerů možná nevypadalo, rozdíl poznáte od prvního stisknutí tlačítka. Tekken se prezentuje jako nejpřístupnější, a také nejagresivnější díl série a my nemůžeme říct křivého slova proti tomuto tvrzení. Ať už objemem tutoriálů a pomocníků, kteří nováčky skvěle uvedou do univerza série i samotných bojů, nebo solidní nadílkou herních režimů a především lehce omlazenou hratelností, která je snad ještě přístupnější než kdy dříve. A přesto nepostrádá hloubku. V čem je tedy Tekken 8 jiný?

Agresivně do akce

Než se vrhneme na herní režimy, chci se zaměřit především na hratelnost. Ta totiž zůstala velmi zachovalá a víceméně lehce inovuje solidní základy sedmičky, hned od prvního zápasu ale pocítíte, že je tu něco jinak. Mluvím především o svižnosti akce, kde je agrese a útočná povaha bojovky tlačena co nejvíce dopředu. První novinkou je herní mechanika Heat, kterou lze jednou za kolo spustit. Ta přidá poškození některým základním útokům či nabídne možnost využít speciálního útoku s maximálním poškozením, než se zcela vyčerpá. Dobít se dá také dobře provedenými údery během zápasu.

Tekken 8

Tato vychytávka přidává další strategickou vrstvu do bojů, protože ji lze využít různými způsoby. Veteráni série to ocení jakožto taktickou výhodu ve správný okamžik, která zvrátí průběh zápasu. Nováčci pak budou mít radost z tlačítka, které jim dá během agresivní rvačky na pár vteřin vydechnout, jelikož speciální údery jsou neblokovatelné. Ať už patříte do jakéhokoliv tábora, Heat se bude hodit do repertoáru.

Ruku v ruce s agresivnější hratelností jde také celková prezentace, která je nyní mnohem stylovější

Podobně takticky lze využívat i menší regeneraci zdraví v případě, že se vám podaří úspěšně blokovat či provádět protiútoky po nevydařené výměně. A těch bude požehnaně, protože agresivnější povaha bojů nyní mnohem více odměňuje risk. Stále je tu automatický blok v případě, že neútočíte či neprovádíte jiné manuální manévry, hratelnost tak zůstává věrná stylu oťukávání, kdy dva soupeři malými výpady vyčkávají na chybu toho druhého.

Tekken 8

Ruku v ruce s agresivnější hratelností jde také celková prezentace, která je nyní mnohem stylovější. Vše kolem zápasů najednou dostalo lehce televiznější stylizaci, "show" je tak plná krásných animací, pohledných animačních vsuvek mezi údery a ještě pohlednějších animací samotných úderů. V tomto ohledu Tekken konečně udělal viditelný krok kupředu, jelikož oproti sedmému dílu se bojovníci hýbou a interagují mezi sebou mnohem věrohodněji a působivěji. Na vše se tak mnohem lépe kouká.

Zatímco prezentace je tak špičková, samotné technické zpracování lehce zabolí

Vůbec Unreal Engine 5 odvádí skvělou práci, arény jsou neuvěřitelně detailní a plné různorodých interaktivních prvků a života obecně. Dlaždice se tříští po každém silnějším úderu, bojovníci si drží bolavá místa a arény jsou plné malých, ale příjemných detailů. Zatímco prezentace je tak špičková, samotné technické zpracování lehce zabolí. Mluvím především o jaksi zastaralém podání, které Namco Bandai drží na stejné příčce už velmi dlouho. Bojovníci vypadají víceméně stále stejně, takže se budete dívat na vysekané svalovce, nebo něžné děvy. Větší variabilita a pokrok z hlediska technických detailů by se už opravdu hodila, to jádro je totiž stále až bolestivě stejné.

Staří známí i nově příchozí

Když už mluvíme o bojovnících, v základu nám hra nabízí slušných 32 bijců všech stylů a vyznání. Vrací se někteří známí oblíbenci včetně mého favorita Hwoaranga, Leeho či Kinga, a premiéru si také odbude hned několik nováčků. Všichni bojovníci mají své unikátní bojové styly, schopnosti a dovednosti, které vynikají především po dlouhodobějším hraní a studování jednotlivých bijců. Osobně mě nepotěšilo uzavření některých legendárních postav, jako je Eddy "vrtulka" Gordo, pod DLC zámek, což je v případě naprosto kultovních postav zcela nepřípustné.

Tekken 8

Menším neduhem se pro mě osobně zdá být také všudypřítomná customizace, která sérií začíná prosakovat už od sedmičky. Jistě, chápu zálibu a možnost upravit si každého bijce k obrazu svému, především z hlediska multiplayerových zápasů to naprosto dává smysl. Jenže customizace zachází už více do oblasti absurdity, než smysluplné inovace a velké množství postav zde už v základu ztrácí svou unikátnost a ten ojedinělý vibe, kvůli kterému jsme si je oblíbili. Leeho si vždy budu pamatovat jako namachrovaného poldu v sáčku, Paula jako surového motorkáře s čírem. Zde jsou však postavy často doslova polity vizuálním chaosem, který postrádá jakýkoliv charakter. Vím, že jde víceméně jen o osobní preferenci, jsem si ale jistý, že podobného názoru bude více lidí.

Něco pro každého

Příběh nesmrtelného konfliktu Jina Kazamy s jeho otcem je starý jako lidstvo samo a i zde budeme pokračovat v sledování epických řečí, pokusů o ovládnutí světa a krkolomných bojů, popírajících gravitaci i realitu samotnou. Na to jsme si v Tekkenu už zvykli a příběh jede ve stejných kolejích i tentokrát. Během cca 5 hodin příběhové kampaně tak budeme pokračovat v marné snaže zastavit mocného démonického otce, zatímco se světem rozlétá pozvánka do turnaje ocelové pěsti, kterého se účastní ti nejlepších z nejlepších.

Tekken 8

Nebudu zastírat, že po novodobých dílech série Mortal Kombat je velmi těžké brát vážně víceméně jakoukoliv jinou příběhovou kampaň, jelikož NetherRealm nastavilo laťku kvality neuvěřitelně vysoko. Stále tu však je brutální akční jízda v těch nejlepších tradicích Michaela Baye, u které nemusíte přemýšlet a jen si užíváte akci a skvělé rvačky. To od nového Tekkena 8 dostanete měrou vrchovatou, takže si nelze stěžovat na plochost a jednoduchost příběhové linky jako takové.

Tekken 8

Velmi příjemným pomrknutím po fanoušcích je také režim Arcade, kde si vytvoříte vlastního avatara a budete procházet celou řadu různorodých tutoriálů a zkušebních zápasů, které vám ukážou všechny možné vychytávky nového dílu v zábavné formě. Arcade je rozhodně dalším důkazem, že se série snaží jít vstříc novým hráčům, jak to jen jde. A daří se jí to. Dlouhodobě tu pak především zápasíte se svými přáteli, odemykáte různorodé oblečky pro svého avatara a nebo se snažíte o umístění ve World Tour.

Samozřejmostí je také tradiční série příběhových zápasů pro každou z postav, kde se dozvíte něco více o jejich minulosti a pozadí lore. Největší jádro pudla ale vždy bylo a je především v multiplayeru, kde strávíte zdaleka nejvíce času. I zde se samozřejmě budete snažit o drcení online žebříčků a snahu být ten nejlepší. Musím uznat, že online zkušenost je oproti sedmému dílu rozhodně na mnohem vyšší úrovni. Načítací obrazovky jsou velmi svižné a nikdy se mi nestalo, že by hra vyloženě padala nebo blbla. Matchmaking je v tuto chvíli trochu zdlouhavější, především kvůli velkému zájmu ze strany fanoušků, to však Namco velmi rychle vyřeší. Zde bych tedy problém neviděl. Jinak je i online porce Tekkena v těch nejlepších tradicích série.

Jako správný fanoušek Tekkena jsem se na osmý díl náležitě těšil, výraznější novinky jsem však nečekal. Ačkoliv Tekken 8 v žádném případě není revolucí, přináší až překvapivě viditelné inovace tam, kde se to počítá. Je ještě přístupnější, nabízí brutálnější a agresivnější akci, na kterou se mimo jiné skvěle kouká. Dokázal tak potěšit oba tábory, což je občas velmi těžké. Je povedeným novým dílem zajeté série i skvělým místem, kde můžou naskočit úplní začátečníci. Co chtít víc?