Funcom se po úspěchu Conana rozhodl zaskočit na návštěvu do sci-fi světa Duny a fanoušci netrpělivě drželi dech. Ten teď po mnoha letech můžeme vypustit. Nový survival s MMO prvky je tu a zdá se, že v sobě schovává víc než se na první pohled zdálo.
Co bereme
Unikátní spojení survivalu a MMO
Solidní množství obsahu
Skvělá atmosféra a stylizace
Vyvážení PvE a PvP
To si nechte
Bugy
Technické chybky
Kolísající obtížnost
8 /10
Funcom rozhodně není žádný drobek. Má za sebou velké, až kultovní projekty v čele s Anarchy Online a především obřím online survivalem ze světa Conana. Právě mnoholeté zkušenosti studia v této oblasti nám dávají velkou naději na to, že jejich chystaný projekt může získat neméně legendární status. A není to nic menšího, než survival MMO z nehostinného světa Duny.
Už od doby oznámení bylo zřejmé, že to vývojáři myslí vážně. Nejen, že si vzaly původní látku k srdci, ještě ale spojili síly s tvůrci novodobé filmové trilogie, aby hráčům přinesli nekompromisní vizuální a atmosférický zážitek, který jsme si už několikrát odnesli z Imaxu. Jakožto velký fanoušek tohoto žánru jsem Dune: Awakening vyhlížel netrpělivě a nyní se konečně můžeme vrhnout do nehostinných pouštních dun planety Arrakis. Je to fakt tak ambiciozní, jak to z videí vypadá?
Napřed přežití, pak politika
Ačkoliv se nová Duna může zdát jako MMO, není tomu tak. Vlastně jde o takový fresh mix několika žánrů, který jsem zatím jinde nepostřehl. Nazval bych to online survival s MMO prvky, který je ale silně zacílen na PvE s PvP spíše tak bokem, nenuceně. Každý si tu najde to své a může hrát hru přesně tak, jak chce, což vidím jako nejvýraznější plus, protože mě u spousty her odrazuje právě přílišný důraz na určitý styl hraní. Ať už ale patříte mezi lovce dalších hráčů, nebo poklidné PvE žoldáky, výlet na Arrakis pro vás začne stejně - přežitím.
Dune: AwakeningZdroj: Dune: Awakening
Jste hozeni na planetu a vaším jediným opravdovým cílem je přežít. A to nemluvím o tutoriálu, přežití je tu obrovská složka hry a budete se na ni soustředit minimálně prvních 30 hodin, pro obzvláště důsledné klidně 60, a i pak zůstává našeptávat v pozadí. Ze začátku vám bude provětrávat fasádu smrtící slunce a nedostatek vody, kterou si musíte hlídat vždy. Když už se začnete otrkávat, přežene se bouře, která vám zanese písek do míst, kam ani slunce Duny nesvítí. A když už se rozhodnete vydat do dáli za dobrodružstvím, musíte si hlídat vibrace, aby si vás nedal k obědu všudypřítomný písečný červ. Zkrátka, není to sranda a přežití je tu umění.
Ze začátku vám bude provětrávat fasádu smrtící slunce a nedostatek vody, kterou si musíte hlídat vždy. Když už se začnete otrkávat, přežene se bouře
Samozřejmě se vedle samotného přežití pomalu rozvine i příběhová linka, která vás provede úvodními oblastmi planety, seznámí s důležitými postavami a víceméně všemi podstatnými prvky hratelnosti. V tomto případě jde o tradiční survival - hledáte vybavení, zlepšujete schopnosti své postavy, kutíte baseku, písečnou motorku a podnikáte výlety za stále lepším lootem. Klasika.
Dune: AwakeningZdroj: Dune: Awakening
Jak ale odbude 40 hodina, příběh se začíná rozjíždět, hráč má přístup ke stále větší oblasti, lepším vozidlům, více schopnostem, vyšší úrovni lootu. Paralelně se však teprve začíná otevírat opravdový globální příběh, kam už se začínají míchat politické intriky a boj o nadvládu nad celou planetou. Už to není jen o snaze najít Fremeny. Hra tak velmi přirozeně po cca 60 hodinách přechází z PvE survivalu do PvP války klanů, které mají navíc reálný a dlouhodobý dopad nad situací na serveru. Klanové války totiž mají vliv na různorodé perky a výhody, které hráč obdrží a jak se bude hra posouvat v následujících týdnech.
Ani zde však Dune netlačí hráče do ničeho, co nechce dělat. I po desítkách hodin se stále můžete soustředit výhradně na PvE a s kamarády přihazovat svou trošku do mlýna celkové ekonomiky. Nejste zrovna PvP hráč? Klidně si kuťte základnu, pomáhejte se sbíráním surovin a výrobou důležitých objektů. Milujete střílení dalších hráčů? Pak se vydejte na lov, těžbu koření a další aktivity, které jsou vyhrazené pro multiplayer. Skvělá volba.
Procedurální multiplayer
Zkušenosti Funcomu v oblasti online survivalů je rozhodně znát, jelikož se tvůrci rozhodli vytvořit zajímavý, neustále se měnící multiplayerový ekosystém. Jakmile se prohrabete desítkami hodin obsahu a dostanete se na určitou úroveň, zpřístupní se vám tzv. Hluboká poušť, což je obrovské otevřené prostranství, které je vyhrazené pro PvP. Je tu samozřejmě spousta různorodých eventů, vzácných materiálů a legendárního lootu, kvůli kterému jde o lákavé místo také pro milovníky PvE. Hrozba dalších hráčů je tu však vždy přítomná a tíživá.
Dune: AwakeningZdroj: Dune: Awakening
Unikátním prvkem této mapy je to, že se každý týden přes prostředí prožene písečná bouře a víceméně "vymaže" vše, co bylo k mání. Mění se eventy, zajímavá místa, lokace questů a další obsah. To zaručuje, že má hráč v zásadě každý týden zbrusu nové zážitky a musí se neustále přizpůsobovat. Znamená to také nutnost být ve střehu, protože je velmi jednoduché minout lákavý loot nebo důležité minerály. Z endgame obsahu se tak stává neustále se měnící zážitek, což je jeden z velkých painpointů většiny těchto her. Nuda, stereotyp a to samé pořád dokola.
Unikátním prvkem této mapy je to, že se každý týden přes prostředí prožene písečná bouře a víceméně "vymaže" vše, co bylo k mání. Mění se eventy, zajímavá místa, lokace questů a další obsah
Naštěstí to zatím vypadá, že i úvodní desítky hodin nabízí sice docela předvídatelnou, ale také dostatečně variabilní a uspokojivou směsku úkolů a survival zážitků, kde si kutíte postavu k obrazu svému. K dispozici je velké množství tzv. škol, každá se svým vlastním zaměřením, schopnostmi a perky, které je navíc po naučení možné libovolně mixovat. Hra opět nenutí být za každou cenu voják, podpora či šermíř, takže jsem si vytvořil takového Mandaloriana s orlím okem na pušky, velkou pohyblivostí a navíc dronem na obranu a pokrytí území. Také ale můžete být profík s mečem, který se bude všem teleportovat za záda a kuchat energetické štíty. Výběr je na vás.
Dune: AwakeningZdroj: Dune: Awakening
Stejně tak se zdá být dostatečně zajímavá i nabídka samotného vybavení a lootu, která je velmi přímočará, ale i dostatečně komplexní na to, aby člověk měl prostor taktizovat a zkoušet nové věci. Tradiční věci světa Duny jako štíty blokující většinu střel, antigravitační pásek či speciální oblek pro hydrataci v poušti jsou samozřejmostí. K mání je také zcela tradiční plejáda zbraní, od pistolí, pušek, energetických zbraní a brokovnic až po meče a dýky. Různorodé obleky a brnění pak nabízí různé pasivní perky, takže je vždy dobré porovnávat, přemýšlet a plánovat, co vlastně plánujete dělat. Pokud mě čekala dlouhá cesta pouští, vždy jsem si bral do batohu hydratační oblek. Pro útok na nepřátelské tábory je pak ideální dobré brnění. Vše, co ze začátku nemáte, si můžete později buď koupit, nebo vycraftit, což jen více pobízí k průzkumu prostředí a hraní. Není nic lepšího, než po několika hodinách konečně získat všechny suroviny k vycraftění toho cool brnění, na které jste měli zálusk.
Krásy (hrůzy) Arrakisu
Jak moc stereotypní ty kusy skály a písek budou? Tuhle otázku jsem si pokládal při sledování skoro všech trailerů. Několika betatestů a především desítky hodin ve hře mě však velmi rychle vyvedly z nedůvěry. Dune: Awakening je totiž po dlouhé době hra, ve které jsem chtěl trávit čas. Ne nutně plnit mise, ne lootovat nebo hledat hráče, ale prostě trávit čas. Důvodem jsou především skvěle navržené systémy a detaily, které se navzájem doplňují a dotváří opravdu neopakovatelnou atmosféru nebezpečného prostředí Arrakisu.
Dune: AwakeningZdroj: Dune: Awakening
Je pochopitelné, že survival MMO nebude mít grafické kvality Cyberpunku, v rámci žánru jde ale o velmi solidní nadprůměr. Hra navíc těží z audiovizuálu známé značky, takže si fanoušky pošmáknou a ti ostatní můžou mít jistotu, že je tu celá řada stylových designů, oblečků, cool zbraní a architekturních výjevů. Vůbec, i přes velmi omezený styl prostředí je svět variabilní, nabitý obsahem a především působí uceleně. Během dne se snažíte hlídat úpal a utíkáte před písečným červem, který je neustálou hrozbou v určitých oblastech. V noci máte mnohem jednodušší hlídání hladiny vody, mapu však křižují hlídkové lodě, kteří se s nikým moc nepářou a mihnout se v jejich reflektoru znamená honičku ve stylu Rychle a zběsile.
Jelikož jde o sjednocený online svět, i při svých PvE toulkách často potkáváte další hráče
A jelikož jde o sjednocený online svět, i při svých PvE toulkách často potkáváte další hráče. Tyto interakce jsou opět naprosto přirozené a jelikož nemusíte mít strach z toho, že vás někdo náhodou odpráskne, všechny komunikace jsou většinou hodně chill a příjemně ozvláštní to vaše přežívání. Když sotva stihnete zdrhnout červovi, abyste nepřišli o veškerý loot, jen abyste záhy zjistili, že vás celou dobu sledoval hráč na hranici písku, který pronese jen "to bylo cool". Tyhle momentky jsou právě věci, které vás u Duny udrží. Samozřejmě, přátelství většinou končí na hranici PvP zón či u speciálních eventů (jako třeba pád lodi do pouště), kde lze narazit na vzácný loot a jde tak o lákavá místa nejen pro vás, ale i další hráče.
Dune: AwakeningZdroj: Dune: Awakening
Z vizuálního hlediska je tak hra spíše praktická než oslnivá, mě osobně ale grafický styl sedl a bez problémů dokážu prominout dost průměrný lip-syncing při rozhovorech či občasné bugy, jako je zadrhávání postav v prostředí či propadání do textury. Zvlášť když celkový dojem ze hry to většinou nezkazí a podobné typy bugů budou postupně opraveny. Odměnou je velmi atmosférická hra, která ví na koho cílí. Třešničkou na dortu je pak luxusní soundtrack ve stylu novodobých filmů, který správně zaduní i zadrnká na struny, když je potřeba. Jediné, co může trochu drhnout, je občas nevyvážená obtížnost, která se pojí k zónám a jejich úrovním, tam ale hodně záleží na stylu vaší hry. Pokud nebudete spěchat, většinou na podobné neduhy narazíte minimálně.
Je fakt, že na tak obsáhlou hru je dělat závěry i po několika desítkách hodin stále velmi brzké a osobně se nemohu dočkat, až se vrátím zpět a na své současné dojmy se pak ohlédnu pod jiným, zkušenějším drobnohledem. V tuto chvíli jde spíše o zajímavé a velmi slibné vykročení, které sice není zproštěné bugů a technických chybek, ale zabavit umí skvěle.
Je Dune: Awakening Wort It?
Ještě jednu hoďku a jdu spát. Dune Awakening je přesně ten typ hry, a tím je řečeno víceméně vše, co je potřeba. Kdo zná hry od Funcomu, ví že jde o projekty, které jsou možná občas šité horkou jehlou, po mnoha letech s Conanem je tu však dostatek zkušeností na to, aby to šlo dobře na první dobrou. A nová Duna je zatraceně lákavým titulem, který navíc může díky své otevřenosti potěší širší okruh fanoušků. Také je to hra, kterou je nemožné hodnotit tak rychle, protože půjde opět o mnoholetou záležitost. Prozatím jen řeknu, že jsem se zatraceně bavil a nemohu se dočkat, až se na Arrakis zase vrátím. A to občas stačí ne?