Recenze týmové střílečky Helldivers 2. Za svobodu a demokracii!

Helldivers 2 • Helldivers 2

Peklo volá a matička Super Země potřebuje nastolit v galaxii demokracii. Pokračování skvělé týmové střílečky se zdá být nejlepší kooperací roku. Vydrží v tvrdé konkurenci?

Helldivers 2

První Helldivers z roku 2015 byla malá nenápadná hříčka studia Arrowhead, která všem vytřela zrak svou neotřelostí a až nápadnou podobností s kultovní Hvězdnou pěchotou. Kulervoucí akce, friendly fire a společná snaha všech hráčů bojovat za svobodu a demokracii Super Země. Titul byl milován recenzenty i fanoušky, i přesto pokračování přišlo tak trochu nečekaně. Nová perspektiva, nová grafika, stará dobrá ofenzivní demokracie. Mají Helldivers 2 na to obstát v tvrdé konkurenci kooperačních akcí moderního trhu?

V týmu se to lépe táhne

Ujasněme si něco hned na začátku. Už první díl měl vyšperkovaný drop-in/drop-out systém kooperace, díky kterému bylo extrémně jednoduché vlítnout do akce na pár výlezů a pak zase počítač vypnout. Až na to, že většinou se pár výlezů protáhlo na několik hodin čistokrevné akční řezničiny. Tento systém zůstává i tady, a funguje na bázi čtyřčlenných týmů, které můžete skrze online matchmaking a "SOS" drop zaplnit náhodnými hráči online. Servery bohužel v tuto chvíli lehce haprují a je těžké sehnat hráče mimo váš vlastní tým kamarádů, napojit se do cizí hry a pomoci helldiverům v nouzi však můžete bez problémů.

Helldivers 2

A co jste zač? Jakožto helldiveři patříte mezi první linii obr...ehm, útoku Super Země budoucnosti. Jakožto nebojácný soldat pomáháte lidstvu zabírat galaxie a nastolovat mír a demokracii v cizích končinách vesmíru. Bohužel, ne všude to vítají s otevřenou náručí, slizká rasa brouků se snaží si podmanit galaxii k vlastnímu množení a i agresivně vypadající kult Automatonů se rozhodl, že si bude razit vlastní krvavou cestu vesmírem. Nezbývá, než povolat helldivery a nastolit mír. Za jakoukoliv cenou. Co si budeme povídat, inspirace Hvězdnou pěchotou je tu zjevná v každém pixelu, a také funguje na jedničku, od hlášek a vtípků až po epickou hudbu při dopadu na povrch planet, která se vám zavrtá pod kůži.

Premisa je velmi jednoduchá. Máte svou loď, se kterou cestujete vesmírem a podnikáte seskoky na planety, kde je třeba plnit různorodé mise

Největší změnou oproti jedničce je především skok z izometrické kamery na tradiční pohled ze třetí osoby. Nebudu lhát, z toho jsem měl strach, vývojáři však ukázali své umění a jak ovládání, tak animace jsou na špičkové úrovni, vše je extrémně responzivní a po chvíli v nastavení už budete svého helldivera ovládat levou zadní. Jistě, najdete tu tradiční blbůstky jako záseky v terénu nebo zpomalený pohyb po šipce do křoví, jsem si ale jistý, že se tyto neduhy postupně vyleští a odstraní.

Za demokracii!

Premisa je velmi jednoduchá. Máte svou loď, se kterou cestujete vesmírem a podnikáte seskoky na planety, kde je třeba plnit různorodé mise. Druhy se liší, od zabírání území a odstraňování hnízd až po hledání přístupových kódů, vypouštění raket či záchranu důležitých materiálů. Hlavní mise jsou stejně jako v jedničce doplněny o nepovinné questy, za které dostáváte více zkušeností a medailí. Planety jsou nyní navíc přímo posety různorodými výzvami, které ještě navýší získané XP či vám dodají různé materiály pro vaši loď. Za medaile pak nakupujete různorodé nové vybavení a zbraně pro svého helldivera, za nasbírané suroviny vylepšení pro vaši loď. Vše je provázané a systém postupu je prozatím vyladěn dobře. Máte motivaci hrát, odemykáte celou řadu chuťovek a vše pěkně odsejpá.

Helldivers 2

Vylepšení lodi a vašeho gearu jde ruku v ruce s kupováním nových Strategems. To jsou v zásadě strategické pody všeho druhu, které můžete seslat na planetu po naťukání potřebného kódu na svém "iPadu". Může to být cokoliv, od dodatačné munice a unikátních zbraní až po kobercové bombardování, kulometné salvy či rovnou menší atomovky. Právě ve strategické kombinaci dovedností vašich členů týmu a Strategemů tkví jádro hratelnosti a celé zábavy. Kombinací je totiž nespočet a každý si najde svůj vlastní styl, kterým přistoupí k akci.

Helldivers 2

A že je potřeba se otáčet, hratelnost je totiž neuvěřitelně frenetická a brutální, zvláště na vyšších obtížnostech se vám budou ježit vlasy i tam, kde je nemáte. Velkou měrou se na tom podílí také friendly fire a Game Master, který postupně upravuje dění hry všech hráčů v celkové galaktické válce, mění podmínky na planetách, různorodé pozitivní i negativní efekty a v zásadě tak nikdy nevíte, co čekat. Na ledové planetě vás zpomaluje kosa, v noci nevidíte na krok, jindy musíte dávat pozor na rostliny kolem. A stejně budete umírat. Hodně. A často kvůli vlastní nepozornosti nebo zbloudilé kulce kamaráda, který si ten kulomet vychutnává nějak moc.

Stále stejné, stále zábavné

Pravá hodnota hry se pravděpodobně ukáže až po několika měsících. Ať už se totiž snažíte o variabilitu jakkoliv, pravdou je, že v zásadě děláte velmi podobné úkony pořád dokola. Výsadek, plníme mise, voláme zpátky mrtvé kolegy, útěk z planety. Zábava tu tkví především v nepředvídatelných situacích s kamarády a neutuchající akci, která je zvládnuta na jedničku a nepřestane bavit pravděpodobně nikdy. Tvůrci navíc slibují pravidelné rozšiřování obsahu, takže nezbývá než počkat, jak moc se galaktická válka bude vyvíjet do budoucna.

Helldivers 2

Velkou měrou se na tom podílí špičková prezentace, která možná nedosahuje na kvality AAA produkce velkých vydavatelů, umí však zkombinovat krásné efekty a prostředí, pěkné designy vybavení, zbraní a celkového sci-fi světa Helldivers. A samozřejmě nesmíme zapomenout na perfektní prezentaci, kombinující Hvězdnou pěchotu s příchutí Vetřelců a občas i nějakého toho Terminátora. Helldivers 2 jsou přesně tou hrou, která je v zásadě velmi jednoduchá a vizuálně komfortní, ale nepřestává vám dávat pocit DEMOKRACIE! A hlavně nefalšované zábavy.

Někteří kolegové si stěžovali na pády hry a menší technické chybky, osobně jsem se setkal s jediným pádem hned v tutoriálu a poté už mi hra běžela naprosto plynule bez jediného cuku. Jsem si však jistý, že podobné maličkosti, včetně blbnoucích serverů při online matchmakingu, vývojáři rychle opraví.

První Helldivers byli příjemnou akční jednohubkou, kterou si občas rádi zapnete s kamarády. Helldivers 2 jsou ve všech ohledech větší, epičtější, rozmáchlejší. Rozhodně nečekejte žádnou revoluci, ale příjemnou evoluci série a poctivě odvedené žánrové řemeslo. Takže žádné kecy, popadněte kvér a vyrazte rozsévat demokracii a svobodu napříč galaxií.