Elden Ring je kult. Jedna z nejlepších her poslední dekády a masivní značka, která už překračuje hranice gamingu. Teď přináší další zážitek, za kterým nestojí maestro Miyazaki v roli šéfa vývoje a to ze zcela jasného důvodu. Jeho největší kvality by se v rychlém světě Nightreignu ztratily.
Co bereme
Starý známý souboják
Svižné tempo relací
Výběr hrdinů
Hra tě nezahltí informacemi
To si nechte
Malý permanentní progress
Matchmaking hapruje
Ochuzuje Elden Ring o nejlepší
7 /10
Vývojářské studio FromSoftware poprvé od třetích Dark Souls těží novou hrou ze zavedené značky (nebudeme-li počítat Armored Core) a chce očividně rozvíjet svět Elden Ringu. A to ne tím, že by tvořilo pokračování v podobě dalšího dílu, ale spin-offem, který se od svého předchůdce sice odpichuje, ale je to spíš takový vzdálený příbuzný. Žánrová odbočka, která místo klasického souls zážitku přináší podobný souboják s několika twisty. A my se teď mrkneme na to, jak tyhle twisty v kombinaci s Elden Ringem fungují.
Nad Limveldem se snáší tma
Principy Nightreignu jsou celkem jednoduché na pochopení. Na svět vypadající jako Limgrave se valí temnota, která ho postupně celý požírá. A ty se do něj musíš vydat se svojí partou hrdinů, kteří zničí Nightlorda. Stačí přečkat dvě noci a pak se vydat přímo za Nightlordem, který je main bossem každé relace a rozhoduje o jejím úspěchu i selhání.
Funguje to tak že na začátku se vydáš do tohoto světa s absolutně minimální schopností přežití. Defaultní zbraně, minimum HPček, prostě tak trochu slabko, který by ve světě Souls her jen těžko zůstal naživu déle než pár minut. Jakmile ale s bandou vypleníte první kemp, nasbíráš dost run na level up. U něj tentokrát nemusíš řešit konkrétní staty ani cokoliv dalšího, všechno je dané tvou postavou, aby ses nemusel zdržovat přemýšlením přímo ve hře. Tady už jde totiž o každou vteřinu.
Elden Ring NightreignZdroj: Poggers
Jak se noc blíží, budeš se muset blížit k malému Erdtree, který na konci noci bude posledním útočištěm a zároveň bojištěm finálních soubojů. Máš tak jenom chvíli na to, pořádně se naboostit z běžných enemáků a menších bossů, kteří dropnou nějaký gear, perky a itemy. Představ si to prostě úplně stejně jako zóny v battle royale hrách, kde se okruh přežití změnšuje, dokud nedojde na finální zúčtování.To tě zároveň nutí přemýšlet. Půjdeme do dolu pro smithing stony? Stihneme tohohle bosse zabít než přijde noc? Je tenhle fight worth it? To jsou rozhodnutí, která budeš muset neustále dělat. Časem je z nich ale celkem patrný jasný vzorec toho, co potřebuješ a repetitivnosti se tu tak prostě nejde vyhnout.
Na výběr jsou různé typy hrdinů, přičemž některé musíš odemknout v průběhu hry tím, že splníš celkem triviální úkoly. Explicitně to ale ve hře řečené není, takže pokud vyloženě chceš vědět, jak se k těmhle postavám dostat, prostě si to vygoogli, nebo se zeptej ChatGPT. Každý hrdina je jiný než ti ostatní a nabízí několik specifik. Všichni hrdinové mají jednu pasivku, jednu speciální abilitu a jednu ultimátku. Tyhle vychytávky jsou sakra důležité pro váš postup, protože souboje s bossy výrazně usnadní. Zároveň se dají zajímavě kombinovat, ale v některých případech jsou ty kombinace výrazně silnější a je tak potřeba počítat s tím, že pokud to myslíš s Nightreignem vážně, budeš muset sáhnout po aspoň trochu meta kombinaci.
ELDEN RING NIGHTREIGNZdroj: Bandai Namco
Kamarády máte? A mohl bych je vidět?
Na rovinu. Stejně jako většina co-op her, i Elden Ring Nightreign stojí především na tom, s jakými lidmi hraješ. Máš dobrou partu lidí, kteří ví, co dělají? Paráda, nejspíš si to užiješ. Chceš hrát s random lidmi, protože nikdo z tvých kamarádů na Soulsovky moc není? Tak tady brzdi a dvakrát si to rozmysli. Elden Ring Nightreign má totiž docela steep learning curve a pokud natrefíš na lidi, co neví, co dělají, budeš prostě trpět. Ale ne dobrým způsobem jako v případě klasických Souls her, kde cítíš svůj vlastní posun. Tady budeš moct dělat maximum, ale pokud hraješ s random lidmi, nikdo ti nezaručí, že budou lepší než ti předešlí. Navíc s nimi prakticky nemáš jak komunikovat. Kromě připichování pinů na mapu.
Můžeš si zahrát i sólo, ale rovnou ti garantuju, že ten zážitek je pak aspoň z mého pohledu poloviční. Tvůj postup bude pomalejší, což vynahradí lepší množství run, které za zabíjení nepřátel dostaneš, ale obsah je stejný a fightit ve třech třeba tři nepřátele najednou je prostě rozdíl oproti tomu, když je fightíš sám a nemáš ani chvíli na vydechnutí. Ze hry je prostě cítit, že sólo je tak trochu na druhé koleji a priorita jsou tu trojky.
ELDEN RING NIGHTREIGNZdroj: Poggers
Teď už ale k variantě, kdy potkáš solidní spoluhráče. Věc, kterou musím u Nightreignu pochválit je tempo, kterým se jednotlivé sessions hýbou. Na to, aby ses rozkoukal máš relativně málo času. Každá vyplýtvaná vteřina tě ve finále může stát to, že se ti zavře zóna před nosem a ty buď umřeš, nestihneš se vylevelovat a nebo třeba vylepšit vybavení. Ve chvíli kdy se totiž uzavírá finální kruh, žádné grace ani další vychytávky v něm už nenajdeš. Díky tomu hráči cítí neustálou nutnost pohybovat se kupředu a žádné slackování tu nehrozí.
Hratelnost je obecně zábavná i když trochu repetitivní. Osvěžují ji aspoň world eventy, na které čas od času narazíte a za které dostanete odměnu třeba v podobě perku. Jinak je to prostě pořád ten starý dobrý souboják z Elden Ringu, ke kterému se jenom něco málo přihodilo a je uzpůsobený na co-op, což otevírá nové možnosti. I dnes je to prostě jedna z nejlepších věcí, kterou na téhle hře najdeš a i tady jsou většinou souboje férové a příjemně náročné. Zase se ale vracíme k tomu, že jsou náročné i pro slušně organizovanou partu. Pro randomáky je to často prostě nezvladatelné.
Funguje to... ALE
Na straně druhé je tempo jedna z věcí, která sice v rámci žánru funguje skvěle, ale ve spojení s Elden Ringem vlastně dělá přesný opak. Když se totiž budeme bavit o Elden Ringu jako hře, jednou z jeho největších deviz bylo to, že jeho svět byl prostě úchvatný, dechberoucí a tajemně nádherný. Pamatuju si, jak jsem v něm chtěl prozkoumat každou díru i když jsem věděl, že v ní na devadesát procent nenajdu nic, co bych reálně využil. To bylo to největší kouzlo. A tady mizí. Na mapě máš zvýrazněné všechny důležité body. I ty většinou proletíš co nejrychleji k bossovi, nebo bodu tvého zájmu a pomažeš zase dál. Podobně je to taky s vertikalitou. V rámci žánru je potřeba všechno urychlit, vystoupat se dá prakticky kdekoliv díky parkurovým prvkům a žádná skála ti tak nestojí v cestě. Zase tak přicházíme o něco, co dělalo Elden Ring výjimečným. Neberte to tak, že by to bylo vyloženě špatně. V rámci žánru jsou tyhle kroky prostě potřeba a fungují solidně, ale nalepení značky Elden Ring na tuhle hru může v někom vyvolat dojem, že by mohl dostat podobný zážitek a to prostě není pravda.
Podobné je to potom taky u samotného budování tvého charu a možností jeho vylepšení. Permanentní progress je poměrně zanedbatelný a i když můžeš získat relics, které ti propůjčí ve většině případů spíš minor boosty a sem tam nějakou OP záležitost, vlastně to je hrozně málo. K tomu navíc přihoď to, že roguelike mechaniky ze hry dělají festival RNG, kdy prostě doufáš, že se dostaneš k itemům, které tě boostnou tak, jak potřebuješ. A když na to máš jenom dvě noci, rozhodně nemáš záruku. Vliv RNG se dá trochou minmaxu minimalizovat, ale... where's the fun in that? V porovnání s Elden Ringem, kde jsi prostě budoval svou postavu dle libosti je to tak hodně rozdílný zážitek a je potřeba do hry s vědomím tohohle jít.
Další "Yes, but" moment potom nabízí vizuální zpracování a optimalizace. Optimalizace až na pár FPS dropů v zásadě nemám co vytknout, hra běží velmi solidně i na základní verzi PS5 a drží si stabilní framerate aniž bys měl pocit, že koukáš na něco, kvůli čemu by sis lil bělidlo do očí. Na druhou stranu, ještě aby to neběželo stabilně, když je svět poměrně malý a v zásadě všechno co v něm vidíš je ze hry, která byla dělaná pro minulou generaci konzolí.
Je Elden Ring Nightreign Worth it?
Těžká otázka, jednoduchá odpověď. Ano i ne. Jestli máš partu kámošů, kteří se s tebou do tohohle světa vydají a víš, že po dvou neúspěších se na tebe nevybodnou, běž do toho. Elden Ring Nightreign vám dá pravděpodobně desítky hodin solidní zábavy pro Souls nadšence. Pokud ale nemáš nikoho, kdo by s tebou zážitek sdílel a chceš si dát sólo, nebo hrát s randomy, hodně bych si koupi Nightreignu ještě rozmyslel. Tohle prostě není hra, jejíž kouzlo si užiješ na vlastní triko.