Recenze hry Marvel's Spider-Man 2. Dva pavouci, dvakrát více zábavy?
16. října 2023, Michal Maliarov
Insomniac se vrací s jednou ze svých nejpopulárnějších exkluzivit a Spider-Man opět ukazuje, proč je jedním z nejoblíbenějších komiksových hrdinů. Zvládá ale hra ukočírovat rovnou dva pavouky a Venoma k tomu?
Insomniac patří spolu se Sucker Punch k dvorním skladatelům hitů na platformě Playstation už delší dobu. Když tak v roce 2018 přišel na trh herní Spider-Man, víceméně vytáhl herní komiksové adaptace z louže a ukázal, jak ukázkově lze s licencí naložit. Na pokračování se tedy kladla nemalá očekávání a novinek rozhodně nebylo slibováno málo. Zvládl Insomniac utáhnout všechny sliby a zopakovat úspěch?
Větší a lepší?
Větší ne vždy znamená lepší, v případě novinky to ale platí. Spider-Man 2 nabobtnal víceméně v každého ohledu. Přináší větší město, rovnou dvojici hlavních hrdinů, více aktivit, více schopnosti...zkrátka více. Insomniac ale vždy byl především mistrem detailů, a jsem nesmírně rád, že si studio dokázalo udržet svůj specifický rukopis a nenechalo se stáhnout dolů vztyčeným frňákem po velkém úspěchu jedničky.
I dvojka je tak s láskou opečovávanou komiksovou látkou, která si umí udržet vlastní směr a přesto vzdávat hold původu hrdiny. Jak již jistě víte z trailerů a marketingových materiálů, příběh druhého dílu se točí kolem naší úvodní dvojice Spider-Manů - Peter a Miles se nyní starají o New York v pěkném tandemu a vše jede jako po másle. Tedy až do doby, než se z New Yorku nerozhodne udělat své nové lovecké hřiště sám Kraven. S ním přichází celá řada nových problémů a především snaha pochopit jeho motivaci a důvod činů. Nic totiž není tak černobílé, jak se zdá a s narůstající intenzitou začínají haprovat také osobní životy a vztahy postav.
I dvojka je tak s láskou opečovávanou komiksovou látkou, která si umí udržet vlastní směr a přesto vzdávat hold původu hrdiny
Ze své nedobrovolné evropské dovolené se vrací i Harry, se kterým se do příběhu zamotává mimozemský symbiote, který má své vlastní plány s kýmkoliv, koho se rozhodne ovládnout. Ze začátku jsem měl trochu strach o překombinovanost příběhu, ten totiž musí pojmout obrovské množství postav a přitom dávat smysl. Insomniac se ale mistrovsky popral jak s hlavní dějovou linkou a její nepředvídatelností, tak všemi odbočkami a dokonce na pozadí globálního měřítka dokázal zakomponovat i velmi osobní strasti a starosti postav.
Díky tomu působí příběh velmi svěže, jelikož se neustále kymácíte z jedné globální strany na druhou osobní a máte čemu věnovat pozornost. Velký vliv to má také na nepovinné questy rozeseté po městě, které jsou od jedničky podstatně pestřejší a zasahují více do životů postav a jejich motivací. Bohužel ale stále jde většinou o "dojdi tam, přines to" a až na pár výjimek jsem nenarazil na misi, která by mě opravdu chytla. Hře by nesmírně prospěly dynamické události ve stylu RDR 2, které by rozředily mototónnost. Kromě náhodných zločinů ve městě totiž vždy tak nějak víte, do čeho jdete, a to je obrovská škoda.
New York jako další hrdina
Jak jsem zmínil dříve, hra se rozrostla do všech směrů. New York tak nyní obsahuje nejen obligátní Manhattan, ale také Brooklyn či Queens, takže jsme se konečně dočkali alespoň trochu větší různorodosti prostředí a s našimi hrdiny se tak prohoupeme napříč mrakodrapy v centru i klidných čtvrtí rodinných domků. Vyrazíme i na matějskou! Tento krok samozřejmě znamenal, že musí vývojáři vymyslet způsob rychlejšího pohybu po herním světě, a ten se dostavil v podobě wingsuitu, kterým disponují obě postavy. Kromě tradičního houpání, které je nyní ještě intuitivnější a zábavnější díky přidání hafa nových animací, tak můžete kdykoliv za letu otevřít wingsuit a proplachtit část cesty.
Hodně fanoušků se bálo, že létání tak nějak odstraní ze stolu pohyb pomocí pavučin jako hlavní způsob pohybu po městě, ale opak je pravdou. Oba způsoby se skvěle doplňují, pomocí pavučin dokážete nabrat rychlost, zatímco křídla slouží k rychlejšímu prošmihnutí a pohyb z vyvýšených míst. Vše na sebe plynule navazuje a brzy se začnete pohybovat po mapě se stylem sobě vlastním. Celé město je navíc prošpikováno tzv. "zrychlováky", větrnými tunely, které vás vystřelí dál jako dobře mířenou kulku. Samozřejmostí jsou i postupně odemykatelné body rychlocestování, pokud náhodou potřebujete na druhou stranu města během okamžiku.
Hodně fanoušků se bálo, že létání tak nějak odstraní ze stolu pohyb pomocí pavučin jako hlavní způsob pohybu po městě, ale opak je pravdou
Stejně se rozrostly i RPG prvky a možnosti si svého pavouka přizpůsobit. Hratelné postavě jsou nyní dvě, takže Peter i Miles mají vlastní stromy schopností, bojové styly i obleky, které odemykáte jak postupem v příběhu, tak plněním různorodých questů po mapě. Technologické hračky pak obě postavy sdílí. Vrací se systém žetonů, který jednoduše určí, co potřebujete najít pro odemknutí té které serepetičky. Svou trošku do mixu schopností přihazuje i Symbiote, raději ale nebudu nic spoilerovat.
Dodám jen, že počet schopností i obleků razantně narostl a dává hráči více možností, jak se vyblbnout a jakým stylem k potyčkám přistupovat. Některé obleky mají nyní až 4 barevné variace, takže si můžete zacustomizovat do aleluja. Když už jsem se dotkl také soubojů, musím přiznat, že se Insomniacu podařilo udržet skvěle akční styl potyček, a přitom jej vedle gadgetů obohatit o čtveřici aktivních schopností, využitelných dle libosti po naplnění ukazatele. Peter má své ikonické robotické paže, zatímco Miles si pohrává s elektřinou a obojí je sranda zkoušet a kombinovat.
Vyždímaný Playstation 5
O tom, že každá AAA hra konzole posouvá grafické možnosti konzole asi není třeba mluvit, a Insomniac vždy uměl vyvíjet graficky přelomové tituly platformy. Spider-Man 2 posouvá laťku grafické fidelity opět na další level, ale nedělá to obyčejným plácnutím kvalitnějších textur na vše, co se hýbe. Dvojka přináší opět dva grafické režimy, které se soustředí na co nejkvalitnější vizuál a svižnost výkonu, nyní ale oba režimy mají základní ray-tracing. Ve verzi, zaměřené na vizuál se můžete těšit na 4K rozlišení, všechny grafické detaily a plnohodnotný ray-tracing. Ostatní preferují 60FPS režim, o moc vizuálních krás ale nepřijdou.
Hra vypadá naprosto skvěle. Přitom ale nejde o obyčejné vysoké rozlišení nebo perfektní animace obličejů ve filmečcích. Postupem času si začnete všímat maniakálního smyslu pro detail, který vývojáři soukají všude kde se dá. Město je nyní mnohem detailnější a živější, ulice jsou doslova plné davů lidí, dohled je mnohonásobně větší a prostředí nyní mnohem lépe pracuje se světlem a stíny, takže se zdá být plnější a věrohodnější. Ve chvílích, kdy se kocháte texturou obleku Petera, na kterou dopadá jemné světlo z mobilního telefonu, nebo jemné odřeniny na obličeji či protrhanou látku po souboji (ano, postavy nyní dostávají vizuální poškození v potyčkách), pak začínáte chápat, proč je nový spidey tak zatraceně pěknou hrou. Pro mě osobně je malou perličkou fakt, že se ve všech filmečcích, které fungují v enginu hry, objevují vždy ty obleky, které máte ve hře vybrané. Malá blbůstka, ale potěší.
Samozřejmostí je celkově precizní audiovizuální podání, od přehledného a graficky krásně interaktivního menu až po tradičně špičkový dabing, herecké výkony a luxusní filmový soundtrack z pera mistra Johna Paesano. Našince potěší také kompletní počeštění textu a titulků. Co chtít víc?
Verdikt
Pravděpodobně nikdo nepochyboval, že Insomniac vytvoří další hit. Otázkou bylo, jak velký. Marvel's Spider-Man 2 je opět perfektní ukázkou toho, jak se mají dělat herní AAA hity a exkluzivity platformy. Přináší poutavý a nepředvídatelný příběh filmových kvalit, nabobtnaný obsah takřka ve všech ohledech a opět nádherný vizuál, hodný nové generace. Jistě, žádná hra není bez pihy na kráse, i zde bychom uvítali více různorodé úkoly a mise či relativně rychle ubíhající hlavní příběh, ale to už bychom opravdu jen rejpaly. Spidey je zpět a ve skvělé formě.
Předobjednejte si hru Marvel's Spider-Man 2 v obchodě XZONE.