Recenze hry Rise of the Ronin. Těžká cesta válečníka

Rise Of The Ronin

Dorazilo další velké výpravné RPG v open worldu. Má vlastně šanci zaujmout?

Rise of the Ronin

Akční RPG zasazené do otevřeného světa patří pravděpodobně mezi nejběžnější tituly posledních let. Jejich počet se za poslední dekádu zněkolikanásobil, což nás postupně přivedlo do nepříliš přehledné situace. Kdo se v tom má sakra orientovat, zejména potom z hlediska kvality. Do čeho by měl hráč investovat, a co je jen desátý klon třetího klonu? Já osobně mám ještě například stále na patře pachuť z loňského Forspoken, které se původně tvářilo celkem rozumně. A tak trochu skepticky jsem přistupoval k Rise of the Ronin vývojářských mistrů Team Ninja. Nové Nioh jsem rozhodně neočekával a atakování Ghost of Tsushima zrovna také ne. Jak si nakonec japonští velmistři z divize Koei Tecmo se svojí novinkou poradili?

Fikce v reálných kulisách

Titul můžeme celkem s klidným svědomím charakterizovat jako akční RPG odehrávající se v otevřeném světě. Rozhodně však potěší dobové i geografické zasazení, které vezme hráče do Japonska druhé poloviny 19. století, tedy do období silného industriálního rozkvětu. Nutno poznamenat, že autoři se vydali cestou reálného vyprávění a opírají se víceméně o skutečné události, poměry a nálady, které jsou pro zvolenou dobu typické.

Rise Of The Ronin

To s sebou přináší usedlejší příběhovou linku inspirovanou reálným děním, zapomenout tak můžeme na bezhlavé zombie, sedmihlavé draky či výraznější folklórní vlivy. Rise of the Ronin se snaží zachytit ducha doby a zprostředkovat hráčům atmosféru vzkvétajícího Japonska. Rozhodně však nejde o učebnici dějepisu, ale o fikci zasazenou do skutečných kulis.

Rise of the Ronin se snaží zachytit ducha doby a zprostředkovat hráčům atmosféru vzkvétajícího Japonska

To je z jedné strany silná stránka hry, z té druhé ale zase tak trochu zabiják, jelikož z hlediska příběhu se titul drží tak trochu při zemi a pokud nejste vyloženě japonským nacionalistou, moc vzrušení asi nezažijete. V tomto ohledu jde o průměrný zážitek s vámi navrženým hrdinou či hrdinkou.

Ostatně celý titul je víceméně přehlídkou tradičních a v mnoha ohledech průměrných zážitků, které jsou k vidění i u konkurence. Nějakou zvláštní záhadou to ale všechno celkem slušně funguje a zapadá do sebe. Zní to neuvěřitelně, ale kombinací řady průměrných prvků může vzniknout i nadprůměrná hra.

Skvělý balanc soubojů

Největší zásluhu na tom má určitě hodně diskutovaný soubojový systém, který je kombinací tradiční hack and slash rubačky a souls-like přístupu dohromady. Že to zní nesmyslně a je to v rozporu? Je třeba brát takový popis s nadhledem. Ve své podstatě není soubojový systém ani jedním ani druhým, a přesto je obojím.

Rise Of The Ronin

Na souls-like je příliš generický a omezuje se na jednoduché mechaniky, na hack and slash zase příliš tuhý, vyžadující maximální koncentraci. Jedná se tak o průnik a určitý kompromis, který poskytuje občasnou výzvu, ale zároveň není zbytečně frustrující. Bavíme se zde o střední úrovni obtížnosti. Posunem nahoru či dolů si lze zážitek usměrnit dle libosti. Nepatřím mezi milovníky hardcore hratelnosti a tento zážitek byl přesně pro mě. Vyvážený, uspokojivý a často s výzvou. Zejména potom, když narazíte na bosse.

Pochválit musíme rovněž mírně pokročilé RPG prvky, které jsou ve srovnání s jinými open world akcemi o kus napřed

Pochválit musíme rovněž mírně pokročilé RPG prvky, které jsou ve srovnání s jinými open world akcemi o kus napřed. Důležité však je, že fungují a mají opravdový smysl. Připravte se tak na poctivý sběr materiálu, vytváření lektvarů a nejrůznějších vylepšovadel, upgradování vlastního vybavení, a především jeho důkladnou správu.

Nechybí ani košatý strom dovedností, který vám umožní vydat se svým směrem na základě preferovaného stylu. Rise of the Ronin v tomto ohledu nabízí slušné možnosti při zachování maximální přehlednosti a transparentnosti. Vývojáři našli přesně tu mez mezi funkčním systémem a zbytečným hlcením hráčů. Vše je dávkováno s rozmyslem a citlivě.

Ošklivé káčátko

Bohužel do ryzího průměru titul spadá z hlediska jednotlivých aktivit. Otevřený svět sice vypadá krásně a je lákavé prozkoumávat japonské vesničky, všechno se to ale po čase začne tak trochu zajídat. Vývojáři nedokázali doručit kvalitní obsah z hlediska vedlejších aktivit. Stereotyp se bohužel dříve či později dostaví. Příběhová linka okolo 20 hodin je tak tak na hraně, dalších dodatečných 30 hodin vedlejších aktivit už je bohužel silnou vatou. Opět se potvrdilo, že méně je někdy rozhodně více. Tady vývojáři upřednostnili kvantitu před kvalitou.

Rise Of The Ronin

To platí rovněž o technickém zpracování a zejména grafické stránce hry. Je až s podivem jak průměrně a doslova ošklivě může exkluzivita pro PS5 vypadat. Byly to vždy právě exkluzivní tituly, které se honosily tím nejúžasnějším vizuálem. V tomto případě to bohužel neplatí a Rise of the Ronin je často dost ošklivou hrou.

Je až s podivem jak průměrně a doslova ošklivě může exkluzivita pro PS5 vypadat

Ani jeden z dostupných režimů (kvalita a výkon) nenabízí dostatečné uspokojení a výsledkem je nemastná a neslaná prezentace v jinak poměrně atraktivním herním prostředí. Funguje jak design světa, tak jeho samotná estetika, jenže ta prezentace je slabší. A ani po technické stránce to není úplně sláva. Časté jsou propady snímkování i v režimu výkonu. Výjimkou nejsou ani nejrůznější grafické glitche a kolize modelů.

Rise Of The Ronin Trailer

Celkově je hra takovým nevyzpytatelným chameleonem, který se veze na vlně průměrnosti. Autoři nasypali do hrnce všechno to, co jsme již viděli v konkurenčních titulech. Inovativních prvků skutečně mnoho nedodali. Povedlo se však vybalancovat soubojový systém a díky fungující paletě RPG prvků a atraktivnímu zasazení je výsledkem překvapivě hratelný a zábavný titul, kterému odpustíte více, než v případě konkurenčních her.

Novinka od Team Ninja nepřekvapila, ani nezklamala. Je přesně tam, kde jsme očekávali. Další Nioh ani Ghost of Tsushima se sice nekoná, ale vyložená katastrofa také ne. Pokud budete ochotni přimhouřit oči nad průměrným vizuálem a slabšími vedlejšími aktivitami, budete odměněni celkem slušným a fungujícím RPG systémem a zábavným combatem. Do historie tahle hra nevejde, ale nad vodou se rozhodně udrží.