Recenze hry Sand Land. Skvělé vtípky, špatný open world

Sand Land

Z tohoto rozžhaveného pouštního dobrodružství vám vyschne v hrdle.

Sand Land

Země zase dostala jednou pěkně na zadek. Tentokrát nám to všechno matička příroda spočítala i s úroky a vytrestala všechny formou nedostatku životadárné tekutiny, vody. Ve vyprahlé pustině se tak odehrává dramatický souboj o každou kapku, která může zachránit kdejaký život. Tohle naštěstí není realita (prozatím), ale hlavní pointa nové akční RPG adventury Sand Land.

Král je mrtev, ať žije král

Že už jste někde o této značce slyšeli? Upřímně bych se celkem divil, ale tak úplně nemožné to rozhodně nebude. Titul je totiž herní adaptací stejnojmenné a uznávané manga série, pod kterou je podepsán Akira Toriyama, duchovní otec Dragon Ballu. Toriayama už bohužel herní ztvárnění svého dlouholetého projektu nestihl, neboť počátkem letošního roku zemřel, potěšující je ovšem fakt, že jeho smrt herní adaptaci nikterak neohrozila. Jak praví klasik, král je mrtev, ať žije král.

Sand Land

Tím nejpodstatnějším je rozhodně skutečnost, že titul vznikal za pečlivého dohledu a za spolupráce jeho duchovního autora. Hráči se tak dočkali věrné adaptace příběhu původní manga série, a to jak z hlediska obsahového, tak samozřejmě i vizuálního. Bavíme se však o videohře, tudíž pochopitelně muselo dojít k nemalým úpravám z důvodu interakce se světem jako takovým.

Příběh se odehrává v pouštích dunách království Sand Land, které se ocitlo na hraně života a smrti. Došla totiž voda, což samo o sobě předznamenává možný zánik. To s sebou pochopitelně přináší řadu dalších komplikací, svárů, intrik a mocenských bojů. Netrpí pouze lidé, kteří se pod situaci zásadně podepsali, ale rovněž démoni, kteří si s tím vším až tak moc hlavu nelámou.  Ve svých skrýších hrají videohry a čas od času přepadnou nějaké ty nebožáky, které vždy připraví o poslední kapičky vody. Princi Beelzebubovi se však naskytne ultimátní možnost zachránit svět, a to výměnou za herní konzoli, což není úplně špatná nabídka. Charismatický princ neodmítne a společně se šerifem Raonem a přítelem Thiefem se vydává do pustiny na záchranou akci.

Známý vzorek

No, uznávám, že příběh není úplně nejoriginálnější, nabízí však celkem netradiční pohled na skutečné problémy lidstva. Popřít zároveň nemůžeme množství humorných momentů, kterých se během hraní rozhodně dočkáte. Beelzebub a jeho parta jsou veselá kopa s tak trochu jiným náhledem na svět. Množství komických situací a celkový nadhled tak odlehčují celé vyprávění.

Sand Land

Celkově se Sand Land dokáže věnovat a polechtat i vážná témata, dělá to však hodně sofistikovaným a příjemným způsobem, bez tlaku či zbytečné křeče. Jako by si autoři tak trochu dělali ze všeho legraci. Všemu rozhodně napomáhá též výrazně stylizovaná grafika ve stylu legendárních Borderlands. Spousty veselých barev, výrazné kontury a celkově i to zasazení rozhodně může nějaké to spojení evokovat. Navíc tu máme i celkem podobný a místy nelítostný humor.

Množství komických situací a celkový nadhled odlehčují celé vyprávění

Autoři ze studia ILCA si pro herní adaptaci vybrali jako stěžejní žánr akční RPG adventuru zasazenou do otevřeného světa, což s sebou přineslo spoustu výzev. S některými se poprali bravurně, jinde zase narazila kosa na kámen. Co se herních mechanik týče, jedná o poměrně hodně ostrouhanou RPG variaci klasik. Pohybujete se v otevřeném světě, plníte jednotlivé questy, bojujete s nepřáteli, přesouváte se z místa na místo, prozkoumáváte prostředí, sbíráte nejrůznější předměty, nakupujete a prodáváte, učíte se novým dovednostem a vylepšujete hlavní postavu, prince Beelzebuba.

Odlehčenější neznamená horší

Milovníci sofistikovaných JRPG by si však rozhodně měli nechat zajít chuť. Sand Land je totiž ve srovnání s jinými konkurenčnímu tituly poněkud plochou záležitostí, určenou spíše pro méně náročné hráče. Ne snad, že by šlo o prázdnou hru, použité mechaniky jen nejdou tak do hloubky. Soubojový systém nabízí klasickou hack and slash rubačku o dvou až třech tlačítkách, RPG prvky jsou spíše pro zpestření, než aby na nich byla postavena hratelnost.

Sand Land

Rozhodně však nejde o zásadní problém, jen trochu jiný pohled na žánr, takové odlehčení, které je celkově ve shodě s příběhem, zasazením, stylizací apod.

Klasické souboje navíc autoři celkem trefně nakombinovali s množstvím stealth pasáží a tankovými souboji, kterých si ve hře užijete až až. V pustině se totiž budete pohybovat výhradně s opancéřovaným miláčkem, kterého si budete hýčkat a vylepšovat. Těšit se na oplátku můžete na řadu dělostřeleckých soubojů. Opět nic nového pod sluncem, spíše další vrstva hratelnosti.

Kámen úrazu

Tím méně vydařeným aspektem je potom zpracování otevřeného světa. Ten je až trestuhodně prázdný, generický a poněkud nudný. Jedná se vlastně o jednu nesourodou pouštní mapu, kde jsou víceméně ledabyle a nelogicky rozmístěné jednotlivé body zájmu, které budete muset objevovat a prozkoumávat. Těch zajímavých míst je opravdu hodně málo a pohyb ve světě není příliš motivující, zejména potom s přibývajícím časem, kdy se začne celé to pouštní putování zajídat.

Sand Land

Což je ve své podstatě obrovská škoda, protože se jedná o opravdu vydařenou herní adaptaci s příjemnou, téměř indie atmosférou. Autoři si však zvolili žánr, který staví na více pilířích, než jen vydařeném vyprávění a ucházející hratelnosti. Pokud ve hře s otevřeným světem kritizujeme otevřený svět, není něco úplně v pořádku.

Tím nejméně vydařeným aspektem hry je zpracování otevřeného světa

Ve finále se tak jedná o jednu velkou pocitovou houpačku. Nádherná stylizovaná grafika, spousta humoru, několik nápaditých míst a scenérií, ale rovněž absolutně nevyužitý potenciál otevřeného světa a místy hodně osekaná hratelnost. Záleží hodně na tom, co vlastně hledáte. Autoři si pro hráče připravili cca 20 hodin milé a nenáročné zábavy, která asi rozhodně nebude pro každého. Pokud jste ochotni oželet komplexní otevřený svět a hledáte raději sevřenější vyprávění, mohl by být Sand Land právě pro vás. Ve své podstatě se totiž jedná o vydařenou hru, jen s menšími ambicemi.

Sand Land Trailer

Titul jsme recenzovali na PS5 a během hraní jsme se nesetkali s žádnými výraznějšími problémy. Naopak, ocenit musíme slušnou plynulost a zejména ukázkové přechody mezi cut-scénami a samotnou hrou. Dynamika hry byla v tomto ohledu naprosto ukázková.

Sand Land je dobrou hrou, jen je třeba ji vnímat trochu jinak. Nejedná se o klasické velké RPG, ale spíše menší a o to milejší záležitost. Titul nabízí jednodušší pojetí žánru bez tuny zbytečností. Jde přímo k věci a snaží se zabavit poutavým vyprávěním, smyslem pro humor a úsměvnou naivitou. Škoda jen, že vývojáři nedokázali lépe využít otevřený svět, ve kterém se celé dobrodružství odehrává.