Recenze mobilní hry Rainbow Six: SMOL. Netradiční a vtipná odbočka kultovní značky
Rainbow Six: SMOL • Rainbow Six: SMOL
11. ledna 2025, Ladislav Novák
Kultovní akční taktická střílečka dorazila v odlehčené verzi i na mobilní zařízení. A je to sranda.

Ubisoftí pecka Rainbow Six, to nemusí být vždy jen týmová kooperativní akce přísně strategického rázu. Autoři si totiž ve spolupráci s platformou Netflix připravili příjemnou zpomalovací odbočku s názvem Rainbow Six: SMOL, která ukazuje, že speciální zásahové komando si klidně může najít své místo i na mobilní platformě.
Zásahová jednotka opět v akci
Pochopitelně zapomeňte na milimetrovou práci, detailní taktické plánování a snahu o příklon k realismu, Rainbow Six: SMOL, je totiž naprosto odlišnou hrou, která vlastně se svým velkým bratrem sdílí pramálo. Což ale rozhodně nemusí být ke škodě. Jde spíše o menší varování všem těm, kteří očekávají port na mobilní platformu.

Tenhle mobilní titul totiž vsází na úplně jiné karty. Základní myšlenka zásahového komanda, které zachraňuje lidské životy, deaktivuje bomby a likviduje nepohodlné cíle zde zůstala, ostatně to by bylo asi tak trochu rouhání. Autoři však celý koncept uchopili v hodně odlehčené verzi, se špetkou humoru, stylizovanou grafikou, jednoduchou hratelností, ale i mírnou výzvou.
Titul totiž přináší na značku relativně překvapivý koncept roguelite, nebo alespoň některé z jeho klíčových prvků
V první řadě začněme tím, že tahle mobilní odbočka rozhodně není taktickou akcí, ale spíše akční střílečkou viděnou shora. V žádném případě zde nerozhoduje plánování, vybavení či snad přesnost, i když určitou výzvu lze hledat i v tomto případě. Titul totiž přináší na značku relativně překvapivý koncept roguelite, nebo alespoň některé z jeho klíčových prvků. Pokud tak v průběhu některé mise zemřete, musíte si zvolit nového operátora a začít pěkně od začátku.
Zásadní v tomto ohledu je, že se nejedná pouze o jednotlivé mise, ale celé soubory misí v rámci jednotlivé mapy, takže se připravte na určitou míru výzvy a rovněž i frustrace. Rainbow Six: SMOL totiž svým pojetím dokáže občas pěkně potrápit.
Na jeden zátah
Jak už jsme si u roguelite systému zvykli, samozřejmostí je zisk trvalých vylepšení, díky nimž bude každý nasazený operátor lepší, silnější, přesnější apod. Jednotlivé operace zahrnují vždy okolo pěti jednotlivých misí, které si musíte projít bez jediného úmrtí. Výhodou je možnost určité volby, a to jak v rámci přidělené výhody konkrétního operátora, tak také ve výběru misí.

Každá operace má totiž začátek a konec, průchod si ale do jisté míry volíte sami. Chcete raději likvidovat bombu nebo osvobozovat rukojmí? Autorům se tak povedlo celkem chytře a efektivně začlenit alespoň nějaký taktický prvek, který dává pocit určité svobody v rozhodování a především volbu.
V rámci vylepšování je k dispozici například možnost navyšovat poškození, schopnost vidět nepřátelské kroky nebo dokonce pomoc od dalšího operátora. Jednotlivé mise celkem příjemně plynou a vždy se jedná o záležitost několika desítek sekund, maximálně několika minut. Klíčem k úspěchu je však trpělivost a konzistence. Díky 2D grafickému zpracování a kameře shora (top-down) je Rainbow Six: SMOL tak trochu strategií, ovšem pouze z hlediska postupu. Můžete si volit cestičky, rozhodovat se kam jít a kam ne apod.
Ano je to tak, variabilita misí je sice slušná, jenže vzhledem k celkovému pojetí se brzy vyčerpá
V rámci hratelnosti jde o poměrně solidní záležitost, klíčové je ale pochopitelně budování síly operátorů a jejich vylepšování. V tomto ohledu titul nabízí poměrně přijatelnou hloubku a solidní uspokojení. Zklamáním však může být herní náplň. Po čase se totiž začne dostavovat ten nepříjemný pocit opakování. Ano je to tak, variabilita misí je sice slušná, jenže vzhledem k celkovému pojetí se brzy vyčerpá.
Netradiční vizuál
Odlehčení jsme se pochopitelně dočkali ve všech možných ohledech. Po grafické stránce se jedná o výrazně stylizovaný 2D titul s celkem cool uměleckým pojetím, který bude lahodit oku mladých hráčů. I přesto všechno se jedná o poměrně náročný titul, který vaše zařízení rozhodně šetřit nebude. Připravte se na neustálé výbuchy, barevné záblesky, pohyby postav apod.

Recenzoval jsem na telefonu Xiaomi 14, což byla ideální volba. Nedostatkem výkonu ani přehříváním telefonu jsem netrpěl, majitelé slabších telefonů ale jistě mohou na nějaké nepříjemnosti narazit. Ani další redakční telefony, jako je Samsung Galaxy S23 či Sony Xperia X5 neměly s výkonem problém. Titul je koncipován na šíři zařízení a z hlediska ovládání hráče asi nic moc nepřekvapí. Levý palec ovládá pohybový směrovač, pravý potom akci. Ta zahrnuje střelbu, dobíjení zbraně a nějaké ty speciálky operátorů. Může se jednat například o štít, granát nebo dočasnou neviditelnost, určitou alternativu zábleskového granátu.
Po technické stránce titul šlape jak má, jen je třeba se připravit na delší a hlavně častější loadingy. Naštěstí jsme byli ušetřeni otravných reklam i zbytečných mikrotransakcí, které by kazily výsledný dojem. Ve své podstatě se tak jedná o netradiční, ale příjemnou odlehčenou odbočku se špetkou humoru, která zabaví a místy i potrápí.
Verdikt
Rainbow Six: SMOL je milou, ale poměrně zábavnou odbočkou od zaběhnuté značky. Autoři se posunuli od taktické akce k roguelite systému a celkově odlehčili co se dalo. Výsledkem je dynamická a zábavná mobilní hra, kterou kazí jen příliš pomalý postup vřed a nepříjemný pocit opakování po nějaké době hraní.
Hra byla recenzována na telefonech Samsung Galaxy S23 5G, Xiaomi 14, POCO F4 GT a Sony Xperia X5.