Recenze PC verze hry The Last of Us. Apokalypticky otřesná optimalizace

Když už se hra podívala v seriálové verzi znovu na televizní obrazovky, nastal čas, aby si ji konečně vyzkoušeli i hráči na PC. Bohužel v tom nejhorším možném stavu.

Co bereme
  • Původní hra je vysoce kvalitní titul
  • Podpora širokých monitorů a ovladačů všeho druhu
  • Nejrůznější grafická nastavení včetně DLSS
To si nechte
  • Neustálé pády hry
  • Nutnost čekat na renderování shaderů před spuštěním
  • Propady fps
  • Starší titul za plnou cenu
2 /10
last of us
Akční thriller The Last of Us vyšel původně v roce 2013 na PS3 a stal se rychle legendou. Apokalyptický příběh o tom, jak se lidé kvůli viru mění v zombie a Joel se s malou Ellie snaží přežít je mistrovky odvyprávěn a má perfektní atmosféru. A nezapomeňme, že na tu dobu i úžasnou grafiku.
Čas šel dál, hra vyšla na PS4, později na PS5 a nedávno se dokonce na obrazovky dostal seriál. Ten se dočkal obrovského úspěchu a není divu, že se to prodejně hned někdo snaží využít. Kdo viděl seriál, ten si možná koupí hru a PC verze měla nejlepší možné načasování. Co se mohlo pokazit? No všelicos.
Nejdříve ale upozorním, že se nejedná o recenzi samotné hry, ale pouze PC portu. Samotná hra se již mnoha recenzí dočkala a pro smůlu tvůrců, zatímco hra patří k tomu nejlepšímu, co na PS3 vyšlo, technický stav portu je jiné kafe.

Padá civilizace… i hra

O hrůzách portu jste možná už četli, ale my si dali trochu na čas. Web ještě nebyl online, tak proč spěchat. Třeba to zlepší. Ostatně první zkušenosti nebyly vůbec kladné. Hru jsem nejdříve zkusil na Steam Decku a byly tam tak otřesné propady fps, že jsem měl pocit, že se občas pohybujeme v minusových hodnotách.
The Last of Us (9)
Stále to běželo lépe než na počítači, kde mi hra spadla. Počkat, to je slabé slovo. Když hra jen spadne, znamená to, že hra už neběží, ale počítač stále ano. Mně hra celý počítač dokázala vypnout. No těžko si představit horší bug než crash celého počítače.
Pak přicházely pokusy o opravu. Vycházel patch za patchem, každý větší než druhý. Ve výsledku se přeinstalovala snad celá hra. A vedlo to k tomu, že to zase padalo. Sto roků mi počítač padal, čekal jsem. A nakonec jsem se rozhodl, že dám hře trošku času.
The Last of Us (20)
Zajímavá věc. Když zapnete hru, strašně dlouho se renderují shadery a zapnutí před tím prý mírně zhorší optimalizaci. Po možná i hodině čekání se vše vyrenderovalo a po zapnutí hra konečně běžela. Opět však byly znát propady FPS. Již se to však hrálo celkem dobře… dokud hra náhle při cutscéně opět nepadla. Pěkná to hodinka hraní.

Změn přišlo hodně

Otřesné optimalizace je opravdu škoda, protože změn nepřišlo málo. V první řadě, PC přineslo možnost nastavovat grafiku. S bramborovým PC můžete hrát na nízké detaily, s lepší mašinou na ty maximální a právě pro lepší mašiny podporuje hra také AMD FSR 2.2, Nvidia DLSS Super Resolution a úpravy snad ve všem, od stínů a odrazů po například míru FPS.
The Last of Us (28)
Vedle toho podporuje hra také velké monitory, a to dokonce 21:9 Ultrawide a 32:9 Super Ultrawide. Pro mě je mnohem důležitější podpora nejrůznějších ovladačů. Ačkoli se jakožto Playstation hra zaměřuje na DuelShock i s podporou DualSense, já testoval na Xbox Series X/S ovladači a přenastavování kláves fungovalo perfektně.
A po obsahové stránce se zase můžete těšit rovněž na DLC Left Behind, které přinese pár přídavných hodin hraní. Pokud tedy jste schopni se k němu přes crashe dostat.
HW
Rád bych však dodal, že ačkoli hra vypadá stále velmi dobře, stáří je na ní hodně znát a nová vylepšení tuto skutečnost nezakryjí. Textury jsou místy rozmazané, animace gumové a je znát, že hra holt původně vyšla pro starší generaci konzolí. To by tolik vadit nemuselo, nicméně SONY stejně za hru účtuje 60 dolarů, přičemž jako bonus ani patche nezměnily nic na tom, že stále mívám propady fps.

Hrůza prodávat

No shrňme si to. SONY nám prodává hru z roku 2013 za 60 dolarů a úpravy, které mají cenu obhájit, ani nevyužijete, protože hra stále padá a má výrazné propady fps. Pro mě se hra pohybuje na hraně nehratelnosti a pouze s častým vypínáním a zapínáním je trochu hratelná. Pokud tedy počkáte, až se vyrenderují všechny shadery.
Díky hezké hodince hraní dám víc než 1/10, ale za 60 dolarů jsem se nedočkal optimálního stavu hry. The Last of Us na PC nemohu doporučit nikomu.
Verdikt
Ukázková demonstrace toho, jak příšernou optimalizací zkazit skvělou hru. The Last of Us je legendární titul s neskutečnými kvalitami, které v případě PC verze kvůli pádům hry a propadům fps ani neoceníte.

Doporučujeme

Články z jiných titulů