Poggers.cz INTERNET

Vývoj kultovního Overwatch pod lupou. Z popela zrušeného projektu se zrodil nový herní gigant

Blizzard je obří společnost, nicméně zcela nové tituly vydává spíše poskrovnu. S Overwatchem se však trefil do černého, a přitom to celé začalo tím, že byl jiný projekt zrušen.

Ačkoli Blizzard začal v roce 1991 jako studio party přátel tvořících malé tituly, rozrostl se do obřích rozměrů. Studio vytvořilo rovnou několik projektů patřících mezi nejvýdělečnější a nejzásadnější v historii. To však vedlo i k tomu, že místo tvorby nových dojil již vydané hry tak dlouho, až z nich začalo téct kyselé mléko.
Overwatch pomohl Blizzardu přilákat nové fanoušky a stal se perfektním zdrojem dalších příjmů. Pokud vás zajímá nejmenší detail o historii jeho vývoje, pusťte si hodinový rozhovor s vývojáři na Blizzconu, ze kterého jsem do článku hodně sbíral. Máte-li radši 10 minut čtení, nebudete ochuzeni o nic zásadního.

Z popela se zrodil Fénix

Začalo to skvěle. Byl sestaven tým vývojářů, který měl vytvořit novou vlajkovou hru studia. Project Titan měl být multiplayerovou střílečkou z pohledu třetí osoby. Nešlo to však tak dobře, jak si vedení přálo a po třech letech byl projekt zrušen. Tým o celkové velikosti 140 lidí byl rozdělen. 80 šlo pomáhat již existujícím projektům a zbytek dostal prostý úkol – vymyslete sakra lepší nápady na hru!
Koncept ze zrušeného Project Titan
Zdroj: TweakTown
Na tým byl kladen velký nátlak s tím, že pokud se chtějí vyhnout vyhazovům, je třeba přijít s novým nápadem do šesti týdnů. Múza občas přiletí, jindy je lepší ji sestřelit rovnou z oblohy. Šéf vývoje Jeff Kaplan vytvořil několik týmů a dal každému dva týdny. Cílem bylo mít nápady na tři hry a vybrat ten nejlepší. První z nápadů bylo vytvořit střílečku ze světa StarCraftu a koncept art z tohoto nápadu se promítl i do hry… možná v něm poznáváte Cola Cassidy alias Jesse McCree.
Koncept na střílečku ze světa StarCraftu
Zdroj: YouTube
Nápad na sci-fi střílečku s přehledem vyhrál a nápady inspirované Warcraftem se moc neuchytily. Týmu začaly šrotovat nápady na zasazení nového sci-fi světa. Hrubý náčrt byl mít jistou základnu, kde se sházejí nejrůznější rasy z vesmíru, taková „vesmírná křižovatka“. Rovněž se jim líbilo udělat MMO založené na třídách. Nicméně postupně se skláněli spíš k tomu mít klasičtější týmovou střílečku.
První koncepty postav
Zdroj: PlayStation Blog
Jak se vývojáři vyjádřili pro PlayStation Blog, hlavní designer postav Geoff Goodman si původně přál vytvořit systém založený na 50 třídách, kdy každá bude mít specifické zaměření a budou se od sebe výrazněji lišit. Nicméně pro systém postupu už to moc smysl nedávalo a navíc byste k postavám neměli moc velký vztah. Nakonec bylo rozhodnuto udělat větší změnu, a to vytvořit specifické postavy s vlastním příběhem a zároveň výrazně odlišnou hratelností. Přičemž na jejich tvorbu se použijí tuny nákresů ze zrušeného Titanu.

Máte zelenou!

Jak změny reflektuje server Codecondo, složité rozhodování nakonec vyústilo v jasný nápad. Bude to FPS, aby měli hráči výraznější prožitek z akce. Bude to v sci-fi světě s unikátním prostředím a postavami. A bude to mít velmi odlišné třídy nutící hráče spolupracovat. A místo vesmírné křižovatky bude příběh o světě z nedaleké budoucnosti krátce poté, co se roboti obrátili proti lidem a na jejich zastavení byl nasazena úderná elitní jednotka.
Koncept na Overwatch, v té době zvaný Prometheus
Zdroj: YouTube
Koncepty byly dány dohromady a když to bylo prezentováno vedení Blizzardu, vzbudil projekt nadšení. Další krok byl ukázat hru Activisionu. Jak vývojáři popisují, v Blizzardu se jednalo o diskuzi a bylo to příjemné a interaktivní. Při představování hry pro Activision bylo ticho jak v márnici. To bylo prolomeno, když CEO Activisionu Bobby Kotick prezentaci zastavil. Panika v hlavě vývojářů však byla zbytečná, prý takové postavy ještě nikdy neviděl a bude to skvělé univerzum.
Šéf vývoje Jeff Kaplan
Zdroj: Polygon
V té době zvaná krycím názvem Prometheus, tvorba hry mohla začít. Cílem bylo promazat a přepsat kód zrušeného Titana, vytvořit nové multiplayerové servery, mít 100% nových výtvarných assetů (ačkoli z Titanu mnohé inspirují) a zlepšit renderování s cílem zlepšit fyziku a dosáhnout konzistentních 60 fps. A stovky dalších menších změn a vylepšení jako správná síla houpání při chůzi na schodech.
Overwatch
Zdroj: Polygon
Jednou z nejdelších fází vývoje zabralo vyvíjení postav. Od výtvarného zpracování po hraní si s koncepty speciálních schopností. První náročná část je vymyslet něco, co funguje… druhá náročná část je to vůbec vytvořit. A společně s tím vytvořit zajímavé mapy a ty následně upravovat. Například Kings Row bylo původně mnohem otevřenější s hromadou jam, ale při playtestech vývojáři tak často padali, že to bylo smazáno. Holt chybami se člověk učí. 

Okamžitý úspěch

Když byla hra oznámena již jako Overwatch na BlizzConu v listopadu roku 2014, mezi fanoušky to okamžitě vyvolalo vlnu nadšení. Hra se postupně hráčům prezentovala v různých formách, od uzavřené alfy po otevřenou betu a převážně dobrá hodnocení způsobila, že hra byla zcela dle očekávání úspěšná. Dle serveru Bloomberg se prodalo přes 50 milionů kopií.
Hodnocení chválila hlavně odlišné hrdiny a pestré mapy. Nutnost spolupracovat v týmu byl dobrý základ, aby se Overwatch stal významným hráčem na esportové scéně. A zajímavý výtvarný styl inspiroval stovky cosplayerů.
Cosplayeři z Comic Conu v Tampa Bay
Zdroj: Reddit
Na úspěch navázal druhý díl, který vyšel 4. října 2022 a vylepšil koncepty z prvního dílu. Zároveň také pozměnil koncept a můžete si ho zahrát zcela zdarma. Hráli jste Overwatch? Co si o této střílečce myslíte?

Doporučujeme

Články z jiných titulů