Recenze hry South Park: Snow Day! Skvělý South Park, mnohem horší hra

THQ Nordic

Je to možná trochu překvapivé, ale South Park nemá v herním průmyslu vůbec špatné jméno. Naopak, máme důvod se těšit na další dobrodružství, při kterém se pobryndáme smíchy. Jen by to nemělo být jen o humoru.

South Park: Show Day!

Nekorektní humor, který si nebere servítky a výborná satira na společnost, popkulturu či politiku. South Park si mě získal a ačkoli „papírová“ grafika seriálu na první pohled herní vývojáře asi moc neláká, v praxi si dvě South Park hry získaly doslova zástupy fanoušků. Obsidian svým Stick of Truth a The Fractured But Whole ukázal ten nejlepší možný přístup. Vytvořil přesně takovou hru, která působí jak pro děti, ale jejím hraním by si způsobily životní trauma.

Nejnovější South Park hra je od studia Question. Pokud jste o něm, ostatně jako já, zatím neslyšeli, vytvořili relativně úspěšnou hru The Blackout Club (díky za info Google). South Park: Snow Day! je něco jako Vermintide či Left 4 Dead, jen místo krys a zombíků masakrujete malé děti, a to v kooperativním multiplayeru až pro čtyři hráče. Nápad to není špatný, ale provedení vázne.

Ve světě kalamity, kde si děti hrají

Začátek je zde na jedničku. Zapnete hru, začne běžet seriál a na South Park doléhá sněhová katastrofa. Lidi mrznou, auta jsou zahrabaná, zásoby (hlavně toaleťáku) se tenčí a to hlavní – škola je zavřená. Zatímco lidi umírají, děti se baví. Jen na smyšlený fantasy svět dětí South Parku dolehl stín války.

South Park: Snow Day!

Vy jste prostě „New Kid“. Pro Cartmana jste tím hlavním, i když máte číslovku třeba 4. Pod Cartmanovým vedením ve stylu: „Někteří z vás možná zemřou, ale to je oběť, kterou jsem ochoten podstoupit“ bojujete proti ostatním dětským frakcím.

Hra je neuvěřitelně vtipná a láska k seriálu je vidět na každém kroku

Příběh a pozadí hry jsou perfektní. Hra je neuvěřitelně vtipná a láska k seriálu je vidět na každém kroku. Jsou tu reference na předchozí díly (včetně hovínka Mr. Hankey nebo Princess Kenny) a obecně městečko je se všemi detaily zpracováno perfektně.

South Park: Snow Day!

To se projevuje i na herních mechanikách. Vylepšování schopností provádíte pomocí hajzláku, ale je tu i démonická holka Henrietta, co vám může něco dát, a vy možná budete muset něco obětovat. Speciální schopnosti jsou o prdech či kočičích čůránkách. Zbraně už jsou klasičtější jako meč, štít, sekera, luk, hůlka… a vlastně jsem u konce. Více možností by možná neuškodilo.

Zmatený gameplay

Dát hratelnost do dobrého formátu se tolik nepovedlo. Jedná se o hru z pohledu třetí osoby, kdy jdete do úrovní plných nepřátel, plníte úkoly a snažíte se dostat na konec, kde je boss. Případně jdete do režimu horda, kde bojujete s vlnami nepřátel. Bohužel se jedná o jednu z nejtěžkopádnějších a nejméně přehledných her, co jsem poslední dobou hrál.

South Park: Snow Day!

Míření kamerou i chůze jsou, komplikovaně se to popisuje, ale těžkopádné a obtížné na jakékoli uchopení. Jako kdyby měla vaše postava podělané celé kalhoty, a ta váha vás táhla dolů. Hromady efektů, světýlek a mnohdy až přehnané množství válčících dětí zase tvoří zmatek, ve kterém se nevyznáte.

Míření kamerou i chůze jsou, komplikovaně se to popisuje, ale těžkopádné a obtížné na jakékoli uchopení.

Vývojáři asi chtěli strčit do hry víc, než by mělo hlavu a patu. Ony některé nápady nejsou tak strašné. Jedním tlačítkem útočíte na blízko či držením se kryjete, druhým používáte nějakou střenou zbraň (luk či magickou hůlku). Pak máte dvě speciální schopnosti, co si nabíjíte. A ještě před každým kolem si vyberete jednu z karet, co vám dají nějaké bonusy a jednu kartu se super spešl schopností.

South Park: Snow Day!

V průběhu každé příběhové části, která má tak hodinu, si navíc postupně vylepšujete schopnosti. A nejedná se jen o čísla. Často to může přidat nové bojové kombinace. Třeba, že se ohnivá koule odráží mezi nepřáteli. V některých případech to tedy je opravdu velmi užitečné. Jen je škoda, že design je promyšlený, ale provedení je horší. Splývající nepřátelé, stereotypní boj a hlavně ta těžkopádnost. Je to jak kdybyste dostali perfektně ochucenou omáčku na suchý steak. Bamdory už to také nezachrání.

Ze všech nápadů ve hře je cítit, jak velkou lásku a péči do hry vývojáři vložili. Místy jsem se smál opravdu nahlas

Hra je samozřejmě, jak je tomu zvykem, mnohem zábavnější v multiplayeru ve více lidech. Když nemáte kamarády, dostanete zde podporu ze strany počítačem ovládaných společníků. Obávám se však, že umělá inteligence je na úrovni Timmyho a hodí se tak akorát na skvělý sebevražedný oddíl.

Skvělá pocta seriálu, kterou radši sleduji

Je to škoda, protože ze všech nápadů ve hře je cítit, jak velkou lásku a péči do hry vývojáři vložili. Místy jsem se smál opravdu nahlas. Jenomže hry jako Vermintide a Left 4 Dead na hratelnosti staví. Zde ani nemáte motivaci u hry strávit moc dlouhou dobu, protože customizace a vylepšování jsou spíše jednoduché, nějaký pořádný end goal mi tu chybí.

South Park: Snow Day!

Je fakt škoda, že horší hratelnost umí pohřbít vše ostatní. Dokonce se povedl i level design. Ten je hravý, umí si skvěle využít vyvýšená místa, katapulty i trampolíny. Prozkoumávat herní svět a hledat skrytá místa je radostí. Ostatně grafická stránka hry, ač slabší, se k South Parku také hodí a technické problémy jsem na testované PC verzi nepotkal.

Ve výsledku je asi škoda, že ze hry není spíš adventurní skákačka jako Ratcher a Clank. Víc příběhově orientovaná, víc si hrající s prostředím a nebyla by zdlouhavá kvůli bojům se zástupy nepřátel.

Perfektní znalost South Parku způsobila, že hra je vtipná, věrná originálu a nebojí se sprostých témat. Hratelnost bohužel vše ostatní sráží. U téhle hry by mi bohatě stačilo vidět všechny cut-scény.

Partnerem rubriky Recenze je ASUS.